Taxi Kurir-bolag i Borås lever på nystartsjobbare
I Borås har Taxi Kurir-åkeriet Milslukarna satt i system att utnyttja bidragsanställningar. Förra året var 25–30 procent av personalen nystartsjobbare. För dem kvitterade bolaget ut 1,9 miljoner kronor i statligt stöd. – Det snedvrider konkurrensen i hela branschen, säger Sven-Erik Neergaard-Möller, vd i Taxi Borås.
Staten har infört olika bidrag till arbetsgivare som anställer personal som har svårt att få in en fot på arbetsmarknaden. För den enskilde kan det vara bra. Men i vissa branscher – som taxi – har stöden blivit ett konkurrensproblem.
Milslukarna har 30 bilar och kör för Taxi Kurir i Borås. Nyligen vann man en upphandling av sjukresor. An 43 bolag som lämnade anbud låg Milslukarna allra lägst.
Läser man företagets årsredovisning för 2010–2011 framgår att Milslukarna omsätter över 22 miljoner. Vinsten är blygsam, bara 120 000 kronor.
Lönekostnaden uppges vara 11,5 miljoner.
Samtidigt har Milslukarna fått drygt 1,9 miljoner i bidrag för så kallade nystartsjobb. Utan det skulle företaget alltså gjort brakförlust.
Bidrag till ett nystartsjobb kan utgå i ända upp till tio år. Stödet innebär att arbetsgivaren får en bidragssumma som motsvarar arbetsgivaravgiften multiplicerat med två. Inom taxi handlar det om 12 000–13 000 kronor för en chaufför.
För Milslukarnas del innebär det att minst 12–13 förare och telefonister, av omkring 40 anställda, varit nystartsjobbare.
Sven-Erik Neergaard-Möller, vd i konkurrerande företaget Taxi Borås, är kritisk till systemet:
– Nystartsbidrag kan givetvis vara ett bra sätt att få ut människor på arbetsmarknaden. Och visst, det är en rättighet för alla företag, hävdar Arbetsförmedlingen. Men var ska våra 33 åkare i Taxi Borås göra av chaufförerna som redan finns anställda?
– Dessutom är det uppenbart att nystartsjobben leder till hög personalomsättning. Det gör att service och kvalitet påverkas.
Neergaard-Möller påpekar att taxi är en pressad bransch med små marginaler. Vid de återkommande offentliga upphandlingarna kan en 50-öring per körtimme vara skillnaden mellan ett kontrakt eller ett intäktstapp på 30 procent.
Milslukarna vann nyligen ett femårigt kontrakt på sjukresor för Västtrafik. Om några veckor är det dags igen. Nu handlar det om färdtjänst i Borås.
– Alla jag pratar med tycker att bidragssystemet slår fel. Men ingen är beredd att göra något, säger Sven-Erik Neergaard-Möller.
Niclas Noring är vd på Milslukarna/Taxi Kurir. Hur ser han på kritiken om snedvridning av konkurrensen?
– Kollektivavtalen är ett större problem. Företag som inte har avtal kan ha lägre löner.
Men många bidragsanställda sänker ju också lönekostnaden. Är det bra för taxibranschen om en stor del av förarna arbetar på bidrag?
– För samhället är det positivt, men jag har ingen aning om ifall det är bra för branschen eller inte.
Hur många nystartsjobbare finns i Milslukarna i dag?
– Ingen aning.
Finns det någon annan i företaget som har personalansvar och kan svara på frågan?
– Nej. Hon som skötte lönerna har precis slutat.
Var hon också nystartsjobbare?
– Nej.