Taxi kurir tänker inte kräva kollektivavtal av sina åkare
I förra veckan begärde Folksam att Taxi kurir skulle kräva kollektivavtal av alla sina anslutna åkare. Annars skulle Folksam säga upp sitt tjänsteavtal med bolaget. Nu har Taxi kurir svarat – de anser sig inte kunna kräva kollektivavtal.
Som försäkringstagare i Folksam är LO:s medlemmar delägare i det ömsesidiga försäkringsbolaget. LO och deras medlemsförbund sitter dessutom med i beslutande organ hos Folksam.
Därför väckte det stor uppmärksamhet när det kom fram att Folksam har ett rikstäckande tjänsteavtal med Taxi kurir. Trots att många av Taxi kurirs åkare saknar kollektivavtal.
Många har också upprörts av att chauffören Allonias Sebathu stängdes av från Taxi kurirs växel. Enligt företaget beror det på att han missade för många körningar – enligt Sebathu själv beror det på att han jobbat för facklig organisering bland chaufförerna.
Folksam meddelade då att Taxi kurir måste kräva kollektivavtal av åkarna – annars skulle försäkringsbolaget säga upp tjänsteavtalet.
Taxi kurir har nu svarat att de inte kan göra Folksam till viljes på den punkten.
– Vi har kollektivavtal för alla medarbetare som är anställda direkt av Taxi kurir, antingen via Transport eller via Unionen. När det gäller våra franschisetagare, alltså de anslutna åkarna, så rekommenderar vi dem att teckna kollektivavtal. Men vi tvingar dem inte, säger Karin Bergman, kommunikationsansvarig på Taxi kurir.
Varför inte?
– Vi vill inte tvinga någon. Det finns ingen bransch i Sverige där man tvingar sina underleverantörer att ha kollektivavtal.
Och om Folksam säger upp sitt tjänsteavtal med er?
– Vi har inte gått ut offentligt med vad vi svarat dem. Men det finns inga rikstäckande taxiorganisationer i Sverige som kan garantera att alla deras åkare har kollektivavtal. Men som sagt, i våra leverantörsavtal med åkarna så rekommenderar vi att de har kollektivavtal.
Allonias Sebathu blir förvånad och besviken när han får reda på Taxi kurirs beslut.
– Nu kan jag bara rekommendera Folksam att anlita taxibolag med kollektivavtal och schysta villkor i framtiden, säger han.