Taxi kurirs vd: ”Vi har inga problem med facket”

Taxichauffören Allonias Sebhatu har försökt organisera förarna som kör för Taxi kurir fackligt. Nu har hans Taxi kurir-legitimation dragits in. – Det har inte att göra med Allonias Sebhatus fackliga engagemang. De flesta andra förare både trivs och tjänar bra hos oss, säger Magnus Klintbäck, vd och personalchef på Taxi kurir i Stockholm.

I fredags drogs Allonias Sebhatus Taxi kurir-legitimation in av företagets disciplinnämnd. Företaget motiverar avstängningen med att Allonias Sebhatu har tackat nej till för många körningar. Själv är han övertygad om att avstängningen beror på hans fackliga engagemang. Transportarbetaren har försökt nå ansvariga både på Taxi kurir och moderbolaget Fågelviksgruppen sedan i fredags. Först igår, onsdag, fick tidningen tag på Magnus Klintbäck, VD och personalchef på Taxi kurir.

– Jag vet inte exakt vad som hänt, eftersom jag inte sitter i företagets disciplinnämnd. Som alla andra taxibolag har vi ett internt regelverk. Det värsta man kan göra är att försöka välja körningar själv och det är vad den här killen har gjort. Alltså tackat nej och bommat körningar i väldigt hög volym. Vi har nolltolerans mot den typen av beteende. Det slår ju väldigt hårt mot tredje man, mot gamla och sjuka som står utan taxi, säger Magnus Klintbäck.

Transportarbetaren har talat med flera chaufförer som säger att de har bommat många körningar och fått varningar utan att bli av med sin legitimation. Kommentar?
– Det beror lite på hur mycket man gör det och vilken tid på året det är. Under november och december är det väldigt hög trafikbelastning och då är det helt klart nolltolerans. I juni, juli kanske någon har bommat tio procent och fått en varning.

– Utifrån vad jag vet har den här killen bommat var tredje körning, vilket är helt oacceptabelt. Jag läste att han tror att avstängningen beror på att han startat någon fackklubb eller förening. Vi har inga problem med facket över huvud taget. Det finns ju både åkarförening och förarförening i Taxi kurir, så jag förstår inte vad han fått det ifrån.

Hur mycket bommar en genomsnittlig chaufför?
– Egentligen ingenting. Det är promille det handlar om. I media har diskussionen handlat om att förarna inte tjänar några pengar. Men säger man nej till körningar, då säger man nej till pengar. Så är verkligheten. Tackar man ja till alla körningar på gatan och genom vår beställningscentral, då tjänar man pengar.

Transportarbetaren har talat med förare som är kritiska mot den upphandling som Taxi kurir gjort inom färdtjänsten. Förarna uppger att de får köra uppåt tolv timmar per dag för att få ihop en rimlig dagskassa. Stämmer det?
– Nej, det gör det ju inte riktigt. Jag har kört taxi, jag vet inte vad du har gjort? Ett specifikt köruppdrag kan förstås vara dåligt betalt, men också väldigt väldigt bra betalt. Tittar man på vad förare kör in på en månad i förhållande till tiden på året tjänar de bra pengar, alla förare.

Magnus Klintbäck förklarar att företagets upphandlingsbud på färdtjänsten är utifrån marknadspriser och i Stockholm låg det bara tre procent under näst lägsta anbud. Han tycker inte att man bara kan se till färdtjänstresorna, utan måste räkna med att förarna får alla typer av körningar.

– Jag har varit på taxibolag i över 15 år och jag kan säga att en taxichaufför aldrig blir nöjd. Vi har 2 800 aktiva förare i Taxi kurir och det kan hända att det är fem procent av dem som klagar. Merparten av förarna tycker att det är jättebingo. Man omsätter ju mer om man är aktiv.

Du säger att ni har nolltolerans mot bommningar. Har ni något reglemente jag kan få titta på?
– Det är ett internt reglemente, så det visar vi inte.

Brukar disciplinnämnden dra in en förares Taxi kurir-legitimation direkt vid en sådan här händelse?
– Det är lite olika och beror på hur personen uppför sig. Jag vet att den här föraren (Allonias Sebhatu) vid flera tillfällen har arbetat utan uniform, till exempel. Det kan vara någon som varit otrevlig mot kunder eller personalen i växeln. Jag sitter inte i disciplinnämnden, som sagt, så jag vet inte exakt vad som hänt.

Kan jag få tala med någon som sitter i disciplinnämnden?
– Nej, det är jag som sköter mediakontakten.

En kollega till Allonias Sebhatu som också engagerat sig fackligt, ska enligt uppgift sitta i beställningscentralen en vecka utan betalning. Stämmer det?
– Taxi kurir har inga förare anställda. Jag har ett avtal med åkaren som anställer föraren. Där regleras att om en förare inte förstår vårt regelverk ska han sitta med hos till exempel trafikledningen. Om vi säger att de ska sitta med i två eller tre dagar, så utgår jag från att de får lön från sin åkare.

– Vi kräver att våra åkare ska tillämpa kollektivavtal, men vi kan inte tvinga dem att teckna kollektivavtal.

Kräver ni alltså av era åkare att de ska tillämpa kollektivavtalet, utan att kräva att de skriver på det?
– Ja, precis. Vi kan inte tvinga någon, de styr över sin egen agenda.

Varför har då Allonias Sebhatus kollega uppfattat det som att han inte ska få betalt?
– Det får ni gå på åkaren om.

– Om vi drar in en Taxi kurir-legitimation så får åkaren säga upp föraren på grund av arbetsbrist. Då kan ju inte åkaren bara säga ajöss till den föraren, utan måste följa lagen om anställningsskydd angående uppsägning.

Betyder det att ni har makten att se till att en förare blir av med arbetet genom att dra in hans legitimation?
– Det stämmer inte. Men om en förare inte uppför sig enligt vår policy, så stämmer det som du säger.

Taxi kurir kan alltså, utan att vara arbertsgivare, se till att någon blir av med sitt jobb. Tycker du att det finns några problem med det?
– Nej, det tycker jag inte. Sköter man sig inte blir man av med sitt arbete. Det här är inga nyheter för någon. Alla förare skriver på en lojalitetsförklaring när de går vår utbildning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.