Taxi kurirs vd: ”Vi har inga problem med facket”
Taxichauffören Allonias Sebhatu har försökt organisera förarna som kör för Taxi kurir fackligt. Nu har hans Taxi kurir-legitimation dragits in. – Det har inte att göra med Allonias Sebhatus fackliga engagemang. De flesta andra förare både trivs och tjänar bra hos oss, säger Magnus Klintbäck, vd och personalchef på Taxi kurir i Stockholm.
I fredags drogs Allonias Sebhatus Taxi kurir-legitimation in av företagets disciplinnämnd. Företaget motiverar avstängningen med att Allonias Sebhatu har tackat nej till för många körningar. Själv är han övertygad om att avstängningen beror på hans fackliga engagemang. Transportarbetaren har försökt nå ansvariga både på Taxi kurir och moderbolaget Fågelviksgruppen sedan i fredags. Först igår, onsdag, fick tidningen tag på Magnus Klintbäck, VD och personalchef på Taxi kurir.
– Jag vet inte exakt vad som hänt, eftersom jag inte sitter i företagets disciplinnämnd. Som alla andra taxibolag har vi ett internt regelverk. Det värsta man kan göra är att försöka välja körningar själv och det är vad den här killen har gjort. Alltså tackat nej och bommat körningar i väldigt hög volym. Vi har nolltolerans mot den typen av beteende. Det slår ju väldigt hårt mot tredje man, mot gamla och sjuka som står utan taxi, säger Magnus Klintbäck.
Transportarbetaren har talat med flera chaufförer som säger att de har bommat många körningar och fått varningar utan att bli av med sin legitimation. Kommentar?
– Det beror lite på hur mycket man gör det och vilken tid på året det är. Under november och december är det väldigt hög trafikbelastning och då är det helt klart nolltolerans. I juni, juli kanske någon har bommat tio procent och fått en varning.
– Utifrån vad jag vet har den här killen bommat var tredje körning, vilket är helt oacceptabelt. Jag läste att han tror att avstängningen beror på att han startat någon fackklubb eller förening. Vi har inga problem med facket över huvud taget. Det finns ju både åkarförening och förarförening i Taxi kurir, så jag förstår inte vad han fått det ifrån.
Hur mycket bommar en genomsnittlig chaufför?
– Egentligen ingenting. Det är promille det handlar om. I media har diskussionen handlat om att förarna inte tjänar några pengar. Men säger man nej till körningar, då säger man nej till pengar. Så är verkligheten. Tackar man ja till alla körningar på gatan och genom vår beställningscentral, då tjänar man pengar.
Transportarbetaren har talat med förare som är kritiska mot den upphandling som Taxi kurir gjort inom färdtjänsten. Förarna uppger att de får köra uppåt tolv timmar per dag för att få ihop en rimlig dagskassa. Stämmer det?
– Nej, det gör det ju inte riktigt. Jag har kört taxi, jag vet inte vad du har gjort? Ett specifikt köruppdrag kan förstås vara dåligt betalt, men också väldigt väldigt bra betalt. Tittar man på vad förare kör in på en månad i förhållande till tiden på året tjänar de bra pengar, alla förare.
Magnus Klintbäck förklarar att företagets upphandlingsbud på färdtjänsten är utifrån marknadspriser och i Stockholm låg det bara tre procent under näst lägsta anbud. Han tycker inte att man bara kan se till färdtjänstresorna, utan måste räkna med att förarna får alla typer av körningar.
– Jag har varit på taxibolag i över 15 år och jag kan säga att en taxichaufför aldrig blir nöjd. Vi har 2 800 aktiva förare i Taxi kurir och det kan hända att det är fem procent av dem som klagar. Merparten av förarna tycker att det är jättebingo. Man omsätter ju mer om man är aktiv.
Du säger att ni har nolltolerans mot bommningar. Har ni något reglemente jag kan få titta på?
– Det är ett internt reglemente, så det visar vi inte.
Brukar disciplinnämnden dra in en förares Taxi kurir-legitimation direkt vid en sådan här händelse?
– Det är lite olika och beror på hur personen uppför sig. Jag vet att den här föraren (Allonias Sebhatu) vid flera tillfällen har arbetat utan uniform, till exempel. Det kan vara någon som varit otrevlig mot kunder eller personalen i växeln. Jag sitter inte i disciplinnämnden, som sagt, så jag vet inte exakt vad som hänt.
Kan jag få tala med någon som sitter i disciplinnämnden?
– Nej, det är jag som sköter mediakontakten.
En kollega till Allonias Sebhatu som också engagerat sig fackligt, ska enligt uppgift sitta i beställningscentralen en vecka utan betalning. Stämmer det?
– Taxi kurir har inga förare anställda. Jag har ett avtal med åkaren som anställer föraren. Där regleras att om en förare inte förstår vårt regelverk ska han sitta med hos till exempel trafikledningen. Om vi säger att de ska sitta med i två eller tre dagar, så utgår jag från att de får lön från sin åkare.
– Vi kräver att våra åkare ska tillämpa kollektivavtal, men vi kan inte tvinga dem att teckna kollektivavtal.
Kräver ni alltså av era åkare att de ska tillämpa kollektivavtalet, utan att kräva att de skriver på det?
– Ja, precis. Vi kan inte tvinga någon, de styr över sin egen agenda.
Varför har då Allonias Sebhatus kollega uppfattat det som att han inte ska få betalt?
– Det får ni gå på åkaren om.
– Om vi drar in en Taxi kurir-legitimation så får åkaren säga upp föraren på grund av arbetsbrist. Då kan ju inte åkaren bara säga ajöss till den föraren, utan måste följa lagen om anställningsskydd angående uppsägning.
Betyder det att ni har makten att se till att en förare blir av med arbetet genom att dra in hans legitimation?
– Det stämmer inte. Men om en förare inte uppför sig enligt vår policy, så stämmer det som du säger.
Taxi kurir kan alltså, utan att vara arbertsgivare, se till att någon blir av med sitt jobb. Tycker du att det finns några problem med det?
– Nej, det tycker jag inte. Sköter man sig inte blir man av med sitt arbete. Det här är inga nyheter för någon. Alla förare skriver på en lojalitetsförklaring när de går vår utbildning.