Taxibranschen nere för räkning
Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner.
– Vissa har inte fått lön. Andra får inte garantilönen, även om de har kollektivavtal. En del blir inte uppsagda trots att företagen inte har pengar, och arbetsgivarna vägrar ge ut rätt papper. Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.
Saied Tagavi är taxichaufför sedan många år och har aldrig varit med om något liknande. Alla lider. Både anställda och åkare. Många hör av sig och ber om hjälp. Medlemmar skickar han direkt till ombudsmännen. De andra försöker han ge goda råd till.
Hans egen åkare ligger under rekonstruktion. Där har man inte börjat säga upp personal, men snart ska uppsägningarna förhandlas. Under rekonstruktionen är det staten, genom länsstyrelsen, som ska betala ut förarnas löner.
Saied Tagavi tillhör själv en grupp personer som drabbats under krisen.
– Många av oss som jobbar inom taxi har passerat pensionsåldern. Jobbet är ett sätt att leva ett normalt och tryggt pensionärsliv. Det förvinner i och med den här krisen. Jag är rädd att många av oss inte syns, säger han.
Saied Tagavis arbetsgivare är inte ensam om att ha svårt att få det att gå runt. Konkursstatistiken visar en måttlig ökning av konkurser och antalet anställda som drabbats av dem. Hittills i år rör det sig om 297 anställda mellan den första januari och den sista april. Men varken fack eller bransch tror det kommer att hålla sig på den nivån.
Alla gör allt de kan för att hålla sig flytande.
Kris bland taxiåkarna
Branschorganisationen Svenska Taxiförbundet gjorde i början av april en snabbenkät bland medlemsföretagen, sammanställd den 9 april. För den överväldigande majoriteten företag är krisen svår. Under rådande omständigheter svarade 66 procent att de bara klarar att fortsätta driva sitt företag maj ut. 10 procent svarade att de klarar mer än halvår.
– Taxibranschen består av småföretag. 65 procent av åkarna driver verksamhet i enskilda firmor. Det handlar om människor vars företag ofta hänger ihop med privatekonomin, som har satt hus eller bostadsrätt i pant, säger Claudio Skubla. Han är förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.
– Vi ser personliga tragedier framför oss.
Medlemsenkäten visar också att fyra av tio företag hade förlorat mer än 80 procent av intäkterna i mars, jämfört med samma månad förra året.
Taxiförbundet varnar för utvecklingen på landsorten, där taxibolag slås ut i krisen. Många mindre orter riskerar att snart stå utan samhällsviktiga transporter.
– Vi vet sedan andra kriser att det riskerar att bli permanent. Därför är det så viktigt att rädda infrastrukturen tidigare så att den finns kvar. Om kommuner och landsting tvingas ta över blir kostnaderna mångdubbelt större, säger Claudio Skubla.
När Transportarbetaren varit ute och träffat smååkare har det sista hoppet varit ett statligt stödpaket. I april kom ett sådant. 39 miljarder ska rädda företag vars omsättning sjunkit kraftigt. Men pengarna betalas ut först i juli.
– Det tog tid innan det alls kom. Problemet är att utbetalningarna för mars och april görs först efter den 1 juli. Redan i april hade mer än hälften av taxiföretagen allvarliga likviditetsproblem – ett av fem företag skulle inte klara att driva verksamheten ens en månad till, säger Claudio Skubla.
125 åkerier sa upp avtalet
I Taxi Göteborg har åkarna drivit igenom att bolaget ska upphöra med enhetsanslutningen till arbetsgivarorganisationen Biltrafikens arbetsgivareförbund. Facket befarade då att vissa åkare skulle säga upp kollektivavtalet.
Facit hittills under våren: Hos Taxi Göteborg och dotterbolaget Taxi Kungsbacka har sammanlagt 125 åkerier lämnat kollektivavtalet. Uppsägningstid: fram till och med den sista juni.
Transport i Göteborg har svarat med att säga upp korttidspermitteringarna på de åkerierna från och med den 19 maj.
– Nu finns det ingen taxiväxel i Göteborg som du kan ringa om du vill vara säker på att de anställda har rimliga villkor. Det här gör de för att slippa garantilönen. Det rör sig om många medlemmar som drabbats, säger Tony Blomberg, ombudsman för Transport i Göteborg.
Också i Göteborg är det många som hört av sig till Transport och berättat att de inte får ut sin garantilön.
– Jag har redan nu ett 20-tal ärenden. Ska jag driva in det och sätta företagen i konkurs? Det är enda alternativet. Jag vet inte hur det här ska sluta. Till sist kommer väl nästan inga seriösa företag att vara kvar. Vid månadsskiftet i slutet av maj ska nästa lön ut. Då krackelerar alltihop, säger Tony Blomberg.