Taxi: Oseriösa friåkare flockas på Gotland
Under sommarmånaderna mer än fördubblas antalet taxibilar på Gotland, när friåkare från fastlandet flockas på ön. Det är absolut nödvändigt för att möta anstormningen av turister. Men alltför många av fastlandsåkarna tar överpriser, och missnöjet pyr bland både kunder och gotländska taxichaufförer.
Ett plan från Stockholm har nyss landat på Visby flygplats, och när resenärerna strömmar ut ur ankomsthallen står fem taxibilar och väntar vid stolpen.
Samtliga är friåkare från fastlandet. Fyra av dem har högsta jämförpriser på långt över de 330 kronor, som de gotländska beställningscentralerna anger som högsta rimliga pris för en så kallad typresa (tio kilometer och 15 minuter).
En av dem har till och med två olika tariffer på sidorutan, vilket är olagligt.
– När polisen ser en sådan bil så ska det vara tvärnit. Då ska han inte få vara kvar i branschen. Men polisen har inte tid att ta tag i det, under högsäsongen är det så mycket annat för dem att hålla koll på, säger Christer Söderlund, ombudsman på Transports avdelning 16 Gotland.
Normalt ska det kosta drygt 150 kronor att ta en taxi från flygplatsen in till Visby, enligt Christer Söderlund. Men i går kväll, berättar han, fick en kund en taxinota på 500 kronor för samma resa. Kunden vägrade betala och började gräla med friåkaren – som helt sonika låste in honom i bilen, tills notan var betald.
– Men det roliga i just det här fallet, är att kunden var en högt uppsatt moderatpolitiker som var här för Almedalsveckan. Det var ju de som avreglerade taxibranschen en gång i tiden…, säger Christer Söderlund med ett litet leende.
För det är avregleringen på 90-talet som gör att friåkarna fullt lagligt får ta vilka priser de vill, så länge prisinformationen framgår av dekalerna på fordonet.
Men någon form av återreglering måste till, anser Kathe Melander som kör för Taxi Gotland sedan tio år.
– Det ska finnas ett skäligt maxpris, och om du kör tillfälligt på annan ort så ska du göra kartprov. För det här är ett jättestort problem, säger hon och fortsätter:
– Vi får dagligen klagomål från turister som tycker att taxiförarna på Gotland tar överpriser, att de inte hittar, att de är hotfulla mot kunderna… senast i dag hörde jag att en av friåkarna blivit polisanmäld för olaga hot av en turist. Det svärtar bilden av oss allihop, för turisten vet väl inte att det inte är en gotländsk taxi han åkt med.
Det finns drygt 40 taxibilar som rullar på Gotland året om. Christer Söderlund bedömer att minst 50 bilar tillkommer under högsäsongsveckorna, från midsommar till och med Medeltidsveckan i augusti. Han uppger att friåkarna främst plockar sina kunder på flygplatsen, vid färjeterminalen och utanför krogarna. Ofta i samarbete med krogpersonal, som får provision av de oseriösa åkarna.
Men att fastländska friåkare kommer till Gotland under högsäsongen är i sig inget problem. Det understryker såväl Kathe Melander som Christer Söderlund och Thomas Gahnström, regionalt skyddsombud på Transport.
– Det måste till fler taxibilar här på somrarna, det skulle inte funka annars. Och det är ju inte konstigt att de kommer, det finns mycket jobb. Men det ska vara rimliga priser, säger Thomas Gahnström.
Och vissa av fastlandsåkarna håller faktiskt priser på ungefär samma nivå som de gotländska bolagen. En av dem är Ahmad Al-Asadi från Airport Cab Stockholm, som kör på Gotland för sjunde sommaren i rad: Hans högsta jämförpris är 298 kronor.
Enligt honom själv är han dock rätt ensam bland friåkarna om att inte ta överpris.
– Säkert 95 procent av dem är oseriösa, och jag tycker de förstör hela branschen. Ibland känns det som om kunderna sitter och är nervösa i bilen, att de tror att jag ska lura dem. Jag råder alltid mina kunder att fråga vad det kostar innan de hoppar in i en bil, säger Ahmad Al-Asadi.
För att upplysa turisterna om vad som gäller, har de gotländska beställningscentralerna tillsammans med polisen tryckt upp en broschyr med information. Broschyren delas ut vid flygplatsen och färjeterminalen, och uppger bland annat vad som anses vara skäliga priser på Gotland.
Från början handlade informationskampanjen om svarttaxiverksamhet, som också ökar kraftigt på Gotland under sommarmånaderna. Det berättar Roger Nyd, chef för Gotlandspolisens ordningsavdelning.
– Men i dialog med taxibolagen dök även detta med överpriserna upp. Att det finns problem med missnöjda kunder som tycker att de blivit lurade, säger han.
Roger Nyd bekräftar Christer Söderlunds ord om att polisen har svårt att hinna hålla koll på friåkarna under högsäsong.
– Men vi har faktiskt kunnat utöka insatserna i sommar, vi har varit ute och fört en dialog med friåkarna. Ett par av dem lovade att sänka sina priser – vi får väl se vad det blir av det. Det är ju trots allt fri prissättning, så man kan inte tvinga dem, säger han.
Broschyren från polisen och beställningscentralerna påminner också kunderna om, att man alltid ska titta på taxins tariffdekal innan man sätter sig i bilen. Christer Söderlund tycker det är bra att den informationen förs fram till turisterna, men förundrar sig samtidigt över att det ska vara nödvändigt.
– En vecka som Almedalsveckan, till exempel, då tycker man ju att det borde vara resvant folk som kommer. Jag förstår inte att de fortfarande bara hoppar in i en taxi utan att kolla priset, säger han, och Thomas Gahnström tillägger:
– När det gäller politiker så kanske de inte bryr sig, för det är ju inte deras egen plånbok som betalar tjänsteresan…
Christer Söderlund tycker att även myndigheter, departement och företag borde hålla sig med en policy för sina tjänsteresor.
– I slutänden drabbar det ju vanliga taxikunder, sådana som är ovana och kanske bara åker taxi ett par gånger per år, när priserna trissas upp på det här viset. Man får hoppas att informationskampanjen ger resultat, avslutar han.