Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund
Close
I stället för att lämna aviserar Taxi Stockholm nu ett fördjupat samarbete med Svenska Taxiförbundet.
Close

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Utan att ge ett exakt svar på vad som fått Taxi Stockholm att ändra sig skriver bolaget i ett pressmeddelande:

”Efter konkreta och konstruktiva samtal med Taxiförbundets styrelse har styrelsen i Taxi Stockholm beslutat att återkalla uppsägningen av medlemskapet.”

Taxi Stockholm är en ekonomisk förening där åkerierna är medlemmar. För anslutna åkerier gäller enhetsanslutning till kollektivavtalet. Efter att Taxi Göteborg för några år sedan slopade kravet är Taxi Stockholm nu landets enda beställningscentral som begär att åkeriägarna ska teckna avtal.

– Vi upplever inte att Taxiförbundet jobbar för medlemmarnas bästa och ser till att våra chaufförer har trygga jobb, sa Taxi Stockholms styrelseordförande Dimitrios Nikopoulos i en intervju i Transportarbetaren i september 2022.

Han lyfte också företagets vilja att vara med och påverka kraven som ställs vid upphandlingar så att inte alltid ”lägsta pris vinner”. Kollektivavtal och bättre arbetsvillkor borde vara ett incitament att kamma hem avtal, ansåg Dimitrios Nikopoulos.

Nu tonar han ner kritiken och hänvisar till vikten av att branschen står enad i ett ekonomiskt tufft läge med höga drivmedelspriser, stigande räntor och hög inflation. Allt som påverkar kundernas plånböcker och efterfrågan på taxiresor.

– I dessa tider ser vi en klar fördel i att tillsammans med Taxiförbundet arbeta aktivt för att driva och påverka viktiga frågor för hela branschens framtid som schysta anställningsvillkor för förarna, konkurrens på lika villkor och god taxitradition, säger Dimitrios Nikopoulos i ett senare uttalande.

Han tillägger att Taxi Stockholm under 2023 kommer att jobba nära branschorganisationen ”för att utveckla agendan”.

Förbundsordförande Lennart Kalderén i Svenska Taxiförbundet välkomnar ”ett fördjupat samarbete” i ett uttalande på förbundets webb:

– Taxi Stockholm har tagit ett värdefullt beslut för taxinäringens bästa.

 

Fotnot: Taxi Stockholm är en av Sveriges största beställningscentraler med närmare 900 anslutna taxiåkare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.