Taxi Stockholm sparkar nästan alla telefonister
Taxi. Taxi Stockholm har sagt upp nästan alla växeltelefonister, totalt ett 60-tal anställda. Bara nio blir kvar.
– Bolaget har drabbats hårt av pandemin och uppger att man på sikt ska ersätta telefonisterna med en digital svarsrobot, säger Transports ombudsman Annica Collstam, som förhandlat om uppsägningarna.
I hela taxibranschen har beställningarna över telefon länge minskat och kunderna går över till digitala bokningar via appar eller dator. I höstas la Taxi Stockholm ner en beställningscentral som i många år varit utlokaliserad till Ingmarsö i skärgården.
Nu kommer nästa dråpslag mot telefonisterna. I spåren av Corona-krisen har Taxi Stockholm kortidspermitterat telefonister. Permitteringar som togs tillbaka och ersattes av uppsägningar i flera omgångar.
Annica Collstam, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning, säger:
– Det är närmare 60 telefonister som varslats sedan pandemin bröt ut. I den senaste omgången var det 32 som sades upp. Nu är de bara nio kvar och vi vet inte vad som händer med dem.
– Bolaget hänvisar till Corona-krisen och att man ser sig nödgat att göra en organisationsförändring. Taxi Stockholm räknar med halverad bilflotta och att telefonbeställningar i framtiden kommer att tas emot av en robot.
Många av de uppsagda telefonisterna har jobbat länge i företaget och har uppsägningstider på sex månader.
Transportarbetaren har sökt ansvariga i Taxi Stockholm för en kommentar, men kom inte längre än till Natalia Santos, pressansvarig:
– Det pågår förhandlingar, det är det enda jag kan säga.
Är de inte så att de lokala förhandlingarna med Transport faktiskt är avslutade?
– Du kan mejla, om du har fler frågor.