Uppsagda taxitelefonister
Close
Sex kvinnor har jobbat i växeln i Ingmarsö, en har just slutat och de andra får gå den sista december. Till vänster Beatrice Carlsson, som har en månads uppsägningstid.
Close

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Ingmarsö ligger i Österåker kommun i Stockholms skärgård och har cirka 150 bofasta personer. På ön finns bland annat båtvarv, mataffär, bibliotek och taxiväxel. Växeln placerades i ett ombyggt fritidshus på ön i april 1992 i samband med satsningar på distansarbete.

– Med den moderna tekniken spelar det ingen roll var i landet man sitter, sa Taxi Stockholms dåvarande vd Kjell Sterner, till Dagens Nyheter, år 1992.

I dag har Taxi Stockholm två telefonväxlar, en i Stockholm och en på Ingmarsö. Nu läggs växeln på ön ned och all växelverksamhet samlas i Stockholm. Sista dagen på jobbet blir den 31 december.

En av dem som drabbas är Beatrice Carlsson, som sägs upp med en månads uppsägningstid. I februari skulle hon varit anställd i två år.

– Det känns hemskt. Hela min familj bor på ön. Nu måste jag flytta till ett nytt ställe för att försöka få jobb, säger hon.

På ön arbetar i dagsläget sex personer i växeln. Två av dem arbetar heltid och en av dem har en visstidsanställning som löper ut innan det här beslutet träder i kraft vid årsskiftet.

– Jag kan köpa att de lägger ned, men inte att de behandlat personalen illa. Vi har inte fått något stöd av arbetsgivaren efter att vi fick informationen. De har inte kommit ut till oss eller ringt och frågat hur vi mår, säger Beatrice Carlsson.

Personalen har erbjudits omplacering i Stockholm.

– Det skulle ta sex timmar om dagen att pendla fram och tillbaks. Det är omöjligt att få ihop en heltidstjänst på det, säger Beatrice Carlsson.

Natalia Santos är pressansvarig på Taxi Stockholm. Hon förklarar att växeln läggs ned av ekonomiska skäl. För att ha kvar den måste företaget investera i reservkraft, utifall ett strömavbrott skulle ske, samt göra satsningar på förbättrad arbetsmiljö.

– Det är kostnader som vi inte kan rättfärdiga när vi har ett kontor i Stockholm, säger hon.

Kommer det att ske nedskärningar i Stockholmsväxeln?

­–Nej, det kommer det inte, säger hon.

Annica Collstam, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning, berättar att förbundet fick igenom de krav som förhandlats med arbetsgivaren. Hon hälsade på medlemmarna ute på ön förra veckan.

– De är besvikna på arbetsgivaren, men var glada att vi kom dit och hälsade på, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Stefan Looström. Foto: Justina Öster

Transports avtalsrörelse är demokrati på arbetsplatsen

Debatt. ”Då kommer bilen inom en kvart och kör er hem. Varsågod, hejdå!” Jag lägger på och tittar på klockan. Jag slutade för länge sedan men samtalet drog ut på tiden, det har ringt mycket i dag och flera kollegor har inte tagit sina pauser.

Taxitelefonisternas nya avtal är klart

Taxi. Ett lönepåslag på mellan 1 935 kronor och 2 370 kronor totalt. Efter en rad sittningar enades Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens Arbetsgivareförbund på onsdagen om ett nytt tvåårigt avtal för taxitelefonisterna.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.