Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.

Kollektivtrafiken i Sörmland har under flera år anlitat både flera av Sultan Salimovics företag samt K-holms vård och omsorg, som drivs av hans hustru. Företagen har skött färdtjänsten i en rad kommuner. De har under den tiden utmärkt sig med skatteskulder och konkurser, bilar med körförbud, indraget taxitillstånd, chaufförer som inte fått lön i tid och brister i arbetsmiljön.

Inget av Salimovic-bolagen har kvar färdtjänstuppdrag i Sörmland sedan 2016.

– Men vi får frågor om företaget från upphandlande myndigheter på andra håll i landet, säger Jonny Fransson, ombudsman på Transport, tidigare på avdelning 7 i Nyköping.

När någon frågar berättar han historien om Sultan och Usnija Salimovics olika taxiföretag: Nävertorps taxi i Eskilstuna som gick i konkurs 2014. Nävertorps taxi som gick i konkurs i april i år. Nävertorps specialtransporter där konkurs är inledd. Och K-holms vård och omsorg som har blivit av med alla uppdrag inom färdtjänsten i Sörmland. Dessutom om förare och Transportmedlemmar som inte har fått ut sin lön i tid.

I går, onsdag, dömde Nyköpings tingsrätt Sultan Salimovic för en rad olika brott. Samtliga har skett inom något av hans taxiföretag:

  • Grovt skattebrott – han har agerat så att oriktiga uppgifter lämnats till Skatteverket när det gäller Nävertorps taxi. Om felaktigheterna inte hade upptäckts skulle bolaget ha sluppit undan 744 500 kronor i moms.
  • Bokföringsbrott – Sultan Salimovic har inte skött årsredovisning och löpande bokföring som han skulle.
  • Vårdslös skatteuppgift – Nävertorps specialtransporter har lämnat oriktiga uppgifter till Skatteverket. Företaget hade på så sätt kunnat undanhålla samhället skatter och arbetsgivaravgifter på sammanlagt 2,2 miljoner kronor.
  • Försvårande av skattekontroll – körpassrapporter har inte bokförts.

Sultan Salimovic medger att allt har gått till som åklagaren och domstolen beskriver. Däremot nekar han till att han har begått något brott eftersom han inte har ”agerat uppsåtligt eller av grov oaktsamhet”.

Han har några veckor på sig att överklaga domen till hovrätten.

Om den i stället vinner laga kraft blir det åtta månaders fängelse och tre års näringsförbud för Sultan Selimovic.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Helena Blomstrand:
    29 oktober, 2017

    Såklartvhan ska dömas. Han vet vad han ska göra i bolaget som VD. Kraven är lika för honom som för andra. Dessutom borde man ta pengar från honom eller hans hustru o betala till staten, landstinget o till chaufförer som inte fått rött lön. Jag blev lurad på 40.000 kr på mitt första taxi jobb, men jag såg till att min fd chef hamnade i fängelse o fick näringsförbud!!!!

  2. Rickard Matsson:
    6 oktober, 2017

    Speciellt pensionerna. Saknas fortfarande för mig. :/

  3. Jan I Arvhult:
    6 oktober, 2017

    Äntligen. Det är bara synd att det inte inträffade redan 2012-12-01. Då hade man sluppit bli blåst på hela månadslöner. Och på pensionen.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.