Taxiåkare döms till fängelse och näringsförbud

Taxi. I dag föll domen i Svea hovrätt. Den omdebatterade taxi- och färdtjänstföretagaren Sultan Salimovic döms för grovt skattebrott till sex månaders fängelse och näringsförbud i tre år.

Sultan Salimovic och hans taxi- färdtjänstverksamhet har länge varit en följetong i medierna, hos Transport, Arbetsmiljöverket och andra myndigheter. De senaste åren har tre av hans företag gått i konkurs – Nävertorps taxi, Nävertorps taxi i Eskilstuna och Nävertorps specialtransporter (tidigare Tuwa specialtransporter).

I oktober 2017 dömdes Salimovic i Nyköpings tingsrätt på fyra åtalspunkter; bokföringsbrott, grovt skattebrott, vårdslös skatteuppgift och försvårande av skattekontroll.

Fängelsedomen fastställdes då till åtta månader. Taxiåkaren överklagade och Svea hovrätt mildrar nu påföljden till ett halvår, men näringsförbudet i tre år står kvar.

Den trassliga bokföringshärvan löper över 2013, 2014 och 2015 i de olika bolagen. Och hovrätten frikänner Sultan Salimovic på en punkt, rätten anser inte att han gjort sig skyldig till vårdslös skatteuppgift i bokföringen, som åklagaren yrkat på.

Rätten delade visserligen tingsrättens bedömning att taxiägaren lämnat oriktiga uppgifter till Skatteverket och anser att han agerat oaktsamt, dock inte ”grovt oaktsamt”. Hovrätten baserar sin bedömning på att det inte gått att visa att Sultan Salimovic gjort sig skyldigt till ett ”medvetet risktagande” eller att han visat ”någon uppenbar likgiltighet” när det gäller uppgifterna i deklarationen till Skatteverket.

Hovrätten ändrar däremot inte tingsrättens tidigare dom beträffande bokföringsbrott, grovt skattebrott och försvårande av skattekontroll. Hovrätten anser att taxiåkaren agerat med uppsåt och oaktsamhet, medan Salimovic hela tiden hävdat motsatsen.

Så här kan de lagförda brotten beskrivas, i korthet:

  • Bokföringsbrottet handlar om att Salimovic tidsmässigt slarvat med årsredovisning och löpande bokföring.
  • Det grova skattebrottet innebär att han lämnat oriktiga uppgifter till Skatteverket och att ”det allmänna” därmed riskerade att gå miste om 733 500 kronor för verksamheten i Nävertorps taxi, med säte i Stockholm. Här finns också uppgifter om oriktiga uppgifter för moms på 294 000 plus 439 400 kronor som gäller Nävertorps taxi i Eskilstuna.
  • Försvårande av skattekontroll går att hänföra till Nävertorps taxi och handlar om att körpass-rapporter inte bokförts, till en summa av knappt 403 000 kronor räkenskapsåret 2013 och nästan 126 000 kronor 2014.

Dagens dom i Svea hovrätt innebär också att Sultan Salimovic ska betala 30 000 kronor för försvarskostnaderna i tingsrätten förra året.

Kommer ni att överklaga domen?

– Vi ska analysera den ytterligare och se vad vi har för förutsättningar att få Högsta domstolen att ta upp fallet. Men det lutar åt ett överklagande, svarar Salimovic advokat Simon Bergström.

Generellt tar den högsta instansen bara upp ett fåtal brottmål per år och bara när de anses ha prejudikat (ge vägledning i senare mål med liknande omständigheter), konstaterar han.

Är det då inte lönlöst att överklaga?

– Nej, om man anser att något är fel så måste man kämpa in i det sista. Min klient är besviken över hovrättens dom att han har begått grovt skattebrott. Han är också väldigt besviken över näringsförbudet på tre år, även om det är den kortast möjliga tiden. Det ställer till problem för honom och han anser av flera skäl att det är fel att han ska åläggas ett sådant förbud.

– Samtidigt är min klient glad över frikännandet från vårdslös skatteuppgift eftersom han ursprungligen åtalades för ett grovt skattebrott, tillägger Simon Bergström.

Transport är oroat över att Sultan Salimovics fru och dotter tagit steget in i taxi- och färdtjänstbranschen med bolag som K-holms vård och omsorg och beställningscentralen Taxi 020-201 201. Hustrun är vd och dottern styrelseledamot i bägge företagen.

K-holms vård och omsorg har vunnit flera färdtjänstuppdrag i Lidköping, Uddevalla, Vänersborg, Halmstad och Kungsbacka. Kan Sultan Salimovic arbeta i familjens företag när han har näringsförbud?

– Generellt kan man inte vara anställd i eller ta återkommande uppdrag i företag som drivs av en närstående person. Bestämmelserna kring vad ett näringsförbud innebär framgår av paragraf 11 i lag om näringsförbud, säger Simon Bergström.

Kammaråklagare Marianne Staaf är upptagen av nya rättegångsförhandlingar och har inte gått att nå för en kommentar om domen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

Transportarbetarens logga

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.