Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport
Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.
Michael Harvey bor i Sigtuna och har två taxibilar som rullar för Sverigetaxi. Precis som för andra i branschen slog corona hårt mot hans rörelse. Våren 2020 var kraschen nära.
Samtidigt ser Harvey pandemin som en möjlighet. En chans att städa upp i en bransch som länge varit under isen.
Han beskriver ett komplext problem. Överetablering. Pressade offentliga upphandlingar. Åkare som är i det närmaste livegna i förhållande till beställningscentralerna. Politiker som saknar kunskap och intresse för att driva igenom förändringar…
– Lönsamheten är det största problemet, säger han. Enbilsåkarna löser det genom att jobba 65 timmar i veckan. Eller 75 timmar, om man ska få ihop till några veckors semester också.
– Alla förlorar pengar i taxi. Beställningscentralerna. Åkarna. Förarna, som får usla löner. Alla går back. Även riskkapitalisterna som gick in i Cabonline. Det är ofattbart att riskkapital satsas i en bransch utan lönsamhet. Corona drog ner brallorna på oss.
Michael Harvey har redan börjat agera. Han har uppvaktat ansvariga färdtjänstpolitiker i regionen och suttit i långa möten med Cabonlines ledning.
Tidigt tog han också kontakt med Transport. Syftet var dubbelt. Dels gick han in i förbundet. Som vanlig medlem.
– Jag är arbetsgivare, men har också börjat köra för en annan åkare. Som anställd. Och då har jag ju rätt att vara med i facket, eller hur? säger han med klurig blick.
Fast huvudskälet till dialogen med Transport är att försöka få till ett samarbete. I Michael Harveys vision ingick att Transport skulle organisera även taxiföretagare, främst enbilsåkarna.
När den idén stötte på patrull började han på nytt fokusera på TAF. Alltså på den sammanslutning av åkare som ursprungligen startades på Taxi 020. Ett bolag som sedan blev Sverigetaxi.
– När vi var som störst hade vi 600 medlemmar i TAF. Uppåt 60-70 procent av beställningscentralens alla åkare var anslutna, förklarar Harvey som var talesperson i föreningen.
Inom TAF höjdes röster för kollektivavtal, något som de flesta Cabonlineåkare alltjämt saknar. Kruxet var lönsamheten. I en intervju för Transportarbetaren 2016 konstaterade Michael Harvey att ekonomin och överetableringen gjorde att åkarna omöjligt kunde klara att betala garantilönen, som då låg på 18 700 kronor i månaden.
Under pandemin har missnöjet bland taxiåkarna i Stockholm nått nya rekordnivåer, enligt Michael Harvey. Åtskilliga företag har gått i konkurs och i regionen har hundratals taxibilar ”avrustats”.
I Cabonline har det lett till att många åkare hamnat i knipa. Beställningscentralen började tidigt kräva personlig borgen, när åkarna knackade på dörren och behövde låna pengar. Exempelvis till nya fordon. Den dag konkursen kommer, blir åkaren personligen betalningsskyldig.
Det nya TAF då?
En interimsstyrelse är vald och värvningen är i gång. I nuläget har föreningen runt 170 medlemmar.
– Vi är redan större än Svenska Taxiförbundet, som har omkring 150 medlemmar. Och de representerar faktiskt inte åkarna, utan är snarare en motpart till dem. De tongivande medlemmarna i Svenska Taxiförbundet är ju beställningscentraler.
– Kvar för TAF finns över 8 000 taxiåkare att organisera! Många av dem är utlandsfödda och dåligt insatta i svenska lagar och regler. Det är de som behöver mest hjälp, som har mest att vinna på att gå samman i en organisation. Redan nu är vi på väg att bli en av Sveriges största multikulturella föreningar.
Michael Harvey menar att branschen redan är inne i en omställningsprocess. Tömningscentralerna där taxameterdata tankas ner har minskat det tidigare skattefusket. När det gäller Uber och de andra gig-företagen säger han:
– Jag gillar inte begreppet gig-ekonomi. Det är bara samma gamla sätt att lura människor på pengar. Uber har förlorat mer på pandemin än de traditionella bolagen. Vi har ändå haft kvar de samhällsbetalda körningarna.
– I den mån Uber skattefuskar ska de bekämpas. I övrigt ska man lära sig av dem när det gäller marknadsföring och kundnytta. Ubers åkare är också välkomna att anslutna sig till TAF.
Kundnytta?
Michael Harvey exemplifierar med att förklara vad han anser att kundnytta inte är. Som när offentliga upphandlare detaljstyr och bestämmer vilken sorts däck taxibilarna ska rulla på.
Harvey beskriver hur pandemin gjort att den tidigare överetableringen ersatts av motsatsen.
– När pandemin klingat av kommer det att bli kraftig brist på taxibilar. Många har tvingats kasta in handduken och de kommer inte tillbaka. Jag tror att det är likadant i hela landet, utom möjligen i norra Sverige.
Vilka åtgärder behövs om taxi ska bli mer lik andra näringar?
– Skatterna behöver ses över. Fordons- och bränsleskatterna gör att taxi är en av de hårdast beskattade branscherna. Samtidigt behöver de samhällsbetalda resorna utvecklas.
– I dag har färdtjänsten en egen beställningscentral som skickar ut körningarna till en annan beställningscentral, innan uppdragen läggs ut på förarna. Det är ett led för mycket.
Om fem år, hur ser taxibranschen ut då?
– Det beror mycket på facket. I Stockholm har vi två gemensamma huvudmotståndare. Det är politikerna och riskkapitalisterna. I TAF vill vi samverka med Transport. När det går bra för en bransch vill ingen förändra något. Nu är den dysfunktionell, och det är ett gyllene läge att samarbeta.
Kan taxi någonsin bli ett yrke där anställda har en lön som ligger i närheten av en lastbils- eller bussförare, låt säga 27 000-28 000 kronor i månaden. För vanligt heltidsjobb. Inte 55-60 timmar i veckan…
– Ja, för vissa. Men alla vill inte ha det så. Det har kommit nya generationer, med andra tankesätt. Och vi har fått influenser från nya kulturer. Där 70 timmars arbetsvecka inte är något konstigt.
– I forna tider var kusken ofta egenföretagare, med en egen häst. I dag finns det 6 000 enbilsåkare i taxi. Jag tror att man ska slå vakt om dem.
Du är 74 år och taxiåkare. Och chaufför. Varför inte lägga hatten på hyllan?
– Jag vill fullfölja det här med TAF. Sedan är ju taxikörning ett jättekul jobb. Som förstör familjelivet.