Close
Michael Harvey är taxiåkare och chaufför. Han anser att pandemin, som slagit hårt mot taxibranschen, också öppnar för nödvändiga förändringar.
Close

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Michael Harvey bor i Sigtuna och har två taxibilar som rullar för Sverigetaxi. Precis som för andra i branschen slog corona hårt mot hans rörelse. Våren 2020 var kraschen nära.

Samtidigt ser Harvey pandemin som en möjlighet. En chans att städa upp i en bransch som länge varit under isen.

Han beskriver ett komplext problem. Överetablering. Pressade offentliga upphandlingar. Åkare som är i det närmaste livegna i förhållande till beställningscentralerna. Politiker som saknar kunskap och intresse för att driva igenom förändringar…

– Lönsamheten är det största problemet, säger han. Enbilsåkarna löser det genom att jobba 65 timmar i veckan. Eller 75 timmar, om man ska få ihop till några veckors semester också.

– Alla förlorar pengar i taxi. Beställningscentralerna. Åkarna. Förarna, som får usla löner. Alla går back. Även riskkapitalisterna som gick in i Cabonline. Det är ofattbart att riskkapital satsas i en bransch utan lönsamhet. Corona drog ner brallorna på oss.

Michael Harvey har redan börjat agera. Han har uppvaktat ansvariga färdtjänstpolitiker i regionen och suttit i långa möten med Cabonlines ledning.

Tidigt tog han också kontakt med Transport. Syftet var dubbelt. Dels gick han in i förbundet. Som vanlig medlem.

– Jag är arbetsgivare, men har också börjat köra för en annan åkare. Som anställd. Och då har jag ju rätt att vara med i facket, eller hur? säger han med klurig blick.

Fast huvudskälet till dialogen med Transport är att försöka få till ett samarbete. I Michael Harveys vision ingick att Transport skulle organisera även taxiföretagare, främst enbilsåkarna.

När den idén stötte på patrull började han på nytt fokusera på TAF. Alltså på den sammanslutning av åkare som ursprungligen startades på Taxi 020. Ett bolag som sedan blev Sverigetaxi.

– När vi var som störst hade vi 600 medlemmar i TAF. Uppåt 60-70 procent av beställningscentralens alla åkare var anslutna, förklarar Harvey som var talesperson i föreningen.

Inom TAF höjdes röster för kollektivavtal, något som de flesta Cabonlineåkare alltjämt saknar. Kruxet var lönsamheten. I en intervju för Transportarbetaren 2016 konstaterade Michael Harvey att ekonomin och överetableringen gjorde att åkarna omöjligt kunde klara att betala garantilönen, som då låg på 18 700 kronor i månaden.

Under pandemin har missnöjet bland taxiåkarna i Stockholm nått nya rekordnivåer, enligt Michael Harvey. Åtskilliga företag har gått i konkurs och i regionen har hundratals taxibilar ”avrustats”.

I Cabonline har det lett till att många åkare hamnat i knipa. Beställningscentralen började tidigt kräva personlig borgen, när åkarna knackade på dörren och behövde låna pengar. Exempelvis till nya fordon. Den dag konkursen kommer, blir åkaren personligen betalningsskyldig.

Det nya TAF då?

En interimsstyrelse är vald och värvningen är i gång. I nuläget har föreningen runt 170 medlemmar.

– Vi är redan större än Svenska Taxiförbundet, som har omkring 150 medlemmar. Och de representerar faktiskt inte åkarna, utan är snarare en motpart till dem. De tongivande medlemmarna i Svenska Taxiförbundet är ju beställningscentraler.

– Kvar för TAF finns över 8 000 taxiåkare att organisera! Många av dem är utlandsfödda och dåligt insatta i svenska lagar och regler. Det är de som behöver mest hjälp, som har mest att vinna på att gå samman i en organisation. Redan nu är vi på väg att bli en av Sveriges största multikulturella föreningar.

Michael Harvey menar att branschen redan är inne i en omställningsprocess. Tömningscentralerna där taxameterdata tankas ner har minskat det tidigare skattefusket. När det gäller Uber och de andra gig-företagen säger han:

– Jag gillar inte begreppet gig-ekonomi. Det är bara samma gamla sätt att lura människor på pengar. Uber har förlorat mer på pandemin än de traditionella bolagen. Vi har ändå haft kvar de samhällsbetalda körningarna.

– I den mån Uber skattefuskar ska de bekämpas. I övrigt ska man lära sig av dem när det gäller marknadsföring och kundnytta. Ubers åkare är också välkomna att anslutna sig till TAF.

Kundnytta?

Michael Harvey exemplifierar med att förklara vad han anser att kundnytta inte är. Som när offentliga upphandlare detaljstyr och bestämmer vilken sorts däck taxibilarna ska rulla på.

Harvey beskriver hur pandemin gjort att den tidigare överetableringen ersatts av motsatsen.

– När pandemin klingat av kommer det att bli kraftig brist på taxibilar. Många har tvingats kasta in handduken och de kommer inte tillbaka. Jag tror att det är likadant i hela landet, utom möjligen i norra Sverige.

Vilka åtgärder behövs om taxi ska bli mer lik andra näringar?

– Skatterna behöver ses över. Fordons- och bränsleskatterna gör att taxi är en av de hårdast beskattade branscherna. Samtidigt behöver de samhällsbetalda resorna utvecklas.

– I dag har färdtjänsten en egen beställningscentral som skickar ut körningarna till en annan beställningscentral, innan uppdragen läggs ut på förarna. Det är ett led för mycket.

Om fem år, hur ser taxibranschen ut då?

– Det beror mycket på facket. I Stockholm har vi två gemensamma huvudmotståndare. Det är politikerna och riskkapitalisterna. I TAF vill vi samverka med Transport. När det går bra för en bransch vill ingen förändra något. Nu är den dysfunktionell, och det är ett gyllene läge att samarbeta.

Kan taxi någonsin bli ett yrke där anställda har en lön som ligger i närheten av en lastbils- eller bussförare, låt säga 27 000-28 000 kronor i månaden. För vanligt heltidsjobb. Inte 55-60 timmar i veckan…

– Ja, för vissa. Men alla vill inte ha det så. Det har kommit nya generationer, med andra tankesätt. Och vi har fått influenser från nya kulturer. Där 70 timmars arbetsvecka inte är något konstigt.

– I forna tider var kusken ofta egenföretagare, med en egen häst. I dag finns det 6 000 enbilsåkare i taxi. Jag tror att man ska slå vakt om dem.

Du är 74 år och taxiåkare. Och chaufför. Varför inte lägga hatten på hyllan?

– Jag vill fullfölja det här med TAF. Sedan är ju taxikörning ett jättekul jobb. Som förstör familjelivet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.