Close
Taxiåkare vädjar om hjälp för att klara våren.
Close

Taxiåkarnas nödrop: ”Vi drunknar”

Taxi. Ett 50-tal taxiåkare och ett par chaufförer samlades under tisdagsmorgonen vid Gärdet och tv-huset i Stockholm. De vädjade om hjälp från staten, politikerna och beställningscentralen Cabonline.

Klockan är kvart i tio på morgonen. Samtliga står mer eller mindre utan inkomster sedan utbrottet av covid-19. Däremot med högar av räkningar i sina företag och lägenheternas hallmattor. Stora delar av de få kronor som körs in ser åkerierna aldrig skymten av. Pengarna mellanlandar nämligen på Cabononline, ägare av Taxikurir och Sverigetaxi, som tar ut sina fasta avgifter innan pengarna skickas vidare till åkarna.

– Samtliga åkare står utan körningar och inkomster. Men de fasta utgifterna finns kvar. Situationen vi har är ohållbar, många åkare har inte kunnat betala sin hyra för april, säger Samson Woldeghiorgis som talar för Transportörsföreningen, en sammanslutning av åkerier.

Irritationen mot växeln är påtaglig. Inte nog med att åkerierna inte får någon rabatt på avgiften. De upplever inte att de får vad de ska betala för.

– Vi betalar en avgift på 12 500 kronor (per månad och bil) och de ska leverera oss körningar och service. Men det finns inga körningar och de har korttidspermitterat sin personal, så vi kan inte komma förbi och få service, säger en åkare.

Hur ofta brukar ni göra det annars?

– Nästan varje dag.

Åkarna som samlats har mer eller mindre gett upp att få hjälp från beställningscentralen eller branschorganisationen Taxiförbundet. De hoppas att staten eller myndigheterna ska hjälpa dem.

– Vi vädjar till staten och politikerna att hjälpa oss så att vi överlever det här. Vi kör färdtjänst och skolbarn, vi är en viktig del av samhället. När den här krisen är över kommer vi fortfarande behövas, säger Samson Woldeghiorgis.

Andställda förare jobbar för rak provision och just nu leder det till exakt inga pengar. Därför står många åkerier helt utan personal.

Samson Woldeghiorgis säger att många taxiåkerier är vid ruinens brant. Foto: John Antonsson

Enligt Samson har kassorna per bil minskat från 80 000 – 90 000 kronor i månaden till en bra bit under 20 000 kronor i månaden. Det går inte ihop.

– Cabonline låter oss få uppskov på hälften av avgiften som är på 12 500 kronor i månaden. Men det spelar ingen roll. Ingen kommer att ha råd.

Av alla Transportarbetaren talar med är det bara en åkare som säger att han egentligen har råd att betala avgiften till växeln. Han har ett bättre deal på grund av att han är över 65 år. Han är också kontrollant för Cabonline, han och en annan man tar bilder på de protesterande och deras bilar.

Vissa av åkarna hoppas att de klarar april ut, kanske en bit in i maj, men ingen tror sig överleva juni.

De ekonomiska trångmålen är så stora att skafferier gapar tomma.

– Mina barn ska studera hemifrån och får därför ingen mat på skolan. Jag tjänar inga pengar och har inte råd med mat till mina tre barn, säger en åkare.

Johan Dahlbäck är en av få anställda som dykt upp. Han har klarat sig hyggligt.

– Jag har mycket skolkörningar så jag klarar mig, ungefär en tredjedel av min lön har försvunnit. Men någon måste göra någonting. Det här håller inte.

Åkarna har valt gräsplätten bredvid SVT-huset i hopp om att någon tv-journalist ska komma ut och prata med dem. Efter en timme och trekvart har ingen gjort det. Däremot har polisen dykt upp för att meddela att folksamlingar med fler än 50 personer inte är okej. Transportörsföreningens representant ropar till åkarna att sätta sig i sina bilar.

Någon säger att de ska köra sina bilar i parad. Det är inte en del av föreningens planer. Mitt i centrum kommer istället föraren Johan Dahlbäck. Han och två åkare går iväg och kommer snart tillbaka med en handskriven lapp med paradens färdväg. Åkarna ska först köra förbi tv-huset och visa upp sig för SVT-husets personal som inte kommit ut. Sedan vill de köra centrala Stockholm och förhoppningsvis visa sig för de politiker som inte kommit dit. Därefter ska de köra till Cabonlines lokaler i Huvudsta, Solna, för att visa sig för det företag som de inte anser lyssnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    21 april, 2020

    De flesta taxiåkerier drabbas mycket negativt av den rådande situationen, något även drabbar beställning
    centralerna som de är anslutna till.
    Cabonline är (ö)kända för sitt upplägg och affärsmetoder, de struntar fullkomligt i om åkerierna klarar sig och hur de anställdas arbetsförhållanden. De flesta anslutna åkerierna saknar kollektivavtal, med Cabonlines goda minne. Dessutom saknas de ekonomiska möjligheter ofta hos åkerier, något som Cabonline är vållande till pga deras prissättning och ersättningsnivå.
    Vid transporter av de sk samhällsbetalda transporterna (färdtjänst, sjukresor och skoltransporter) är det väldigt vanligt att Cabonlines ersättning till taxiåkerierna är betydligt lägre än vad de fakturar den som betalar transporten (kommun, region/landsting).
    Även om det här bitvis har blivit lite bättre, eller snarare mindre sämre vid offentligaupphandlingar beträffande sociala vilkor återstår det väldigt mycket.

  2. Mattias Wikander:
    17 april, 2020

    Att det är dåligt med jobb är förjävligt och det får stora konsekvenser för berörda. Avtal och dylikt med beställningscentralerna kring pengar bör ni nog se över ordentligt. Verkar som det är skott mot ett mål där. Bara skyldigheter åt ett håll. Inte sunt för branschen alls. Hoppas för ssmtliga berörda att det går att lösa för det kommer ta tid innan vi är tbx som tidigare

  3. Susanne Niederer:
    17 april, 2020

    Vad hjälper ett kollektivavtal om åkarna inte får in några pengar att betala garantilönerna med?

  4. Niclas Forslund:
    15 april, 2020

    Jobbar själv i ett annat företag, taxi Stockholm. Där har vi iallafall kollektivavtal för samtliga. Kanske något att anamma?

  5. Kennedy:
    14 april, 2020

    Tack för transport arbetarna och vi behöver hjälp akut från staten annars vi kommer hämna en stor skuld och koronafogdon och inkasso

Lästips:

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.