Taxiarbetsgivare för skarpa krav vid upphandling
Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) avvisar inte regeringens förslag om schystare villkor vid offentliga upphandlingar, till exempel färdtjänst via taxi. – Vi har viss förståelse för att förslaget kommit upp, säger Anders Norberg, förhandlingschef på BA.
Civilminister Ardalan Shekarabi har stridit hårt för sitt förslag, som skulle stoppa den värsta lönedumpningen vid offentliga upphandlingar.
På några områden, löner, arbetstid och semester, skulle alla företag som tävlar om ett offentligt kontrakt vara tvungna att följa nivåerna i kollektivavtalen.
Men i förra veckan svängde Sverigedemokraterna (SD) efter kontakter med både Svenskt Näringsliv och Almega, som organiserar tjänsteföretagen.
– Sverigedemokraterna visar sitt rätta ansikte som ett parti långt ut på högerkanten. Det låter som om de fått sitt manus från Svenskt Näringsliv, kommenterade Transports ordförande Lars Lindgren i Transportarbetaren.
För taxinäringen, som sköter färdtjänsttransporterna och en andel av skolskjutsarna åt landsting och kommuner, skulle förslaget få stor betydelse.
Enbart 35 procent av taxiföretagen har kollektivavtal, medan majoriteten kör utan. I en bransch som lider av stark överetablering dumpar många avtalslösa villkoren för sina förare.
– Det finns exempel på vunna upphandlingar där alla som kör har lönebidrag, säger Anders Norberg, förhandlingschef på BA.
Exempelvis Taxi Stockholm, som kör med kollektivavtal, har inte ett enda offentligt uppdrag i regionen, där en tredjedel av landets taxibilar rullar.
Därför är Biltrafikens arbetsgivarorganisation inte helt främmande till Shekarabis förslag.
– Svenskt Näringsliv har framfört mycket kritik mot förslaget, men vi i BA har en viss förståelse för att det har kommit upp, säger Anders Norberg.
Skulle Taxi Stockholm kunna vinna offentliga upphandlingar om förslaget genomförs?
– På det sättet skulle företaget i alla fall få samma konkurrensregler som sina medtävlare.
Anders Norberg understryker emellertid att BA vill ha kvar den fria etableringen i taxibranschen. Däremot stöder organisationen en starkare kontroll av näringen från skatteverket och andra myndigheter.
Nästa år träder regler om redovisningscentraler i kraft. Dessa ska samla in alla uppgifter från taxibilarnas färdskrivare. Om Skatteverket begär in uppgifter ska de levereras från redovisningscentralerna.
Åtgärden är en insats mot fusket i branschen.
– Vi hopas att några icke seriösa företag på taximarknaden försvinner, säger Anders Norberg.