Taxibolag får köra vidare trots skatteskulder

Taxi. Salimovicägda bolaget Taxi 201 201 får leva vidare. Trots skatteskulder, uppsagt färdtjänstuppdrag och att taxitillstånd saknas räknar tingsrätten med att företaget ska komma på fötter igen.

– Företaget har bärkraft under förutsättning att det bara hyr ut personal till sitt moderbolag och att chaufförer sägs upp, säger advokat Anders Aspegren, som fått uppdraget av Nyköpings tingsrätt att rekonstruera Taxi 201 201.

Transports ombudsman i Bohuslän, Lennart Sköld, tycker att resonemanget är märkligt.

– Min omedelbara reaktion är att Taxi 201 201 inte är ett bemanningsföretag. Det måste teckna kollektivavtal som bemanningsföretag med oss – eller ansöka om medlemskap i Almega för att där bli inkopplad på bemanningsavtalet. Och om moderföretaget ska ta in underentreprenörer krävs en mbl-förhandling där.

Taxi 201 201 och moderbolaget K-kolm vård o omsorg ägs av Usnija Salimovic. Hon blev för en månad sedan av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor i Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg och Lidköping. Sista resan körs söndag den 22 december. Dagen före kom tingsrätten med beskedet att Taxi 201 201 får fortsatt rekonstruktion.

Företagsrekonstruktion är ett alternativ till att gå i konkurs för företag som har ekonomiska problem men på sikt kan överleva. Vid rekonstruktion får anställda chaufförer statlig lönegaranti för löner som arbetsgivaren inte betalar. En fristående rekonstruktör får uppdraget att hjälpa företaget att överleva.

Taxi 201 201 saknar trafiktillstånd. Företaget hade när rätten beslutade om rekonstruktion skulder till Skatteverket på 2,4 miljoner kronor, den största delen för lönegarantin som staten kräver tillbaka. Skatteverket kommer att få betala chaufförernas nästa lön också, och ska därefter kräva taxibolaget på ytterligare 1,8 miljoner. Myndigheten har vid tolv tillfällen tvingats skicka ut betalningsanmaningar. Taxi 201 201:s revisor har hoppat av.

– Företaget har agerat i en gråzon, medger Anders Aspegren och presenterar sin lösning för framtiden:

Taxi 201 201 blir ett rent personaluthyrningsföretag till moderbolaget K-holm, som har trafiktillstånd för taxi. Det fortsätter sitt uppdrag att köra samhällsresor i Halmstad och behåller några vanliga taxibilar i Bohuslän. Chaufförer sägs upp.

– Jag har haft en primär förhandling med företaget, säger Lennart Sköld. I julveckan har vi en förhandling om uppsägningar och turordningslistan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Roger Gustafsson:
    11 februari, 2020

    Ännu en taxiskojare som solkar ner branschen ytterligare.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.