Taxibolag lämnar Taxiförbundet

En dryg handfull taxibolag i södra Sverige har lämnat Svenska taxiförbundet. – Vi överväger att starta en ny branschorganisation där både åkerier och beställningscentraler ska ha kollektivavtal, säger Jörgen Nilsson, vd i Vellinge Taxi.

Dagens branschorganisation har närmare 230 beställningscentraler som medlemmar. De har i sin tur har omkring 4 500 anslutna taxiföretag. Lobbyverksamhet, information och service till medlemsföretagen står på agendan.

Svenska taxiförbundet tecknar däremot inte kollektivavtalet med Transport. Det är arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareorganisation (BA) som förhandlar och skriver på centrala avtal om löner och villkor för taxiförarna.

Jörgen Nilsson berättar att hans beställningscentral i Vellinge, utanför Malmö, och taxibolag i Ängelholm-Båstad, Svedala, Ystad, Dalby och Vejbystrand lämnade Taxiförbundet vid årsskiftet.

– En anledning är att vi tycker att ett branschförbund ska kräva av medlemmarna att de har kollektivavtal och konkurrerar på lika villkor, säger han.

Kollegan i Ängelholm utvecklar orsakerna till avhoppen:

– Förbundet styrs helt från Stockholm sedan den regionala representanten sades upp, och det domineras av stora Cabonline group som inte kräver kollektivavtal hos sina åkare. Det har inget värde för oss att vara med, säger Lars-Rune Svensson, styrelseordförande i Taxi Ängelholm.

Claudio Scubla är förbundsdirektör i Taxiförbundet och tycker att det är synd att de sydsvenska beställningscentralerna har lämnat organisationen.

– Vi har gått från en regional till en nationell struktur, bekräftar han. Vi har drivit frågor som lagen om redovisningscentraler och arbetar på EU-nivå. Men det blir ju inte lättare för de små bolagen att påverka vår linje om de inte är med.

Varför kräver inte Svenska taxiförbundet kollektivavtal av sina medlemmar?

– Frågan är inte min, säger Claudio Scubla. Jag brukar hänvisa till BA när det gäller avtal.

För Jörgen Nilsson i Vellinge och de andra avhoppade taxibolagen är däremot avtalsfrågan central när det gäller att vara med eller inte i Taxiförbundet, även om det är BA som är fackets motpart.

– Att inte kunna ge sina anställda löner i nivå med kollektivavtalet för taxichaufförer kanske visar att man är i fel bransch, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.