Taxibolag lämnar Taxiförbundet
En dryg handfull taxibolag i södra Sverige har lämnat Svenska taxiförbundet. – Vi överväger att starta en ny branschorganisation där både åkerier och beställningscentraler ska ha kollektivavtal, säger Jörgen Nilsson, vd i Vellinge Taxi.
Dagens branschorganisation har närmare 230 beställningscentraler som medlemmar. De har i sin tur har omkring 4 500 anslutna taxiföretag. Lobbyverksamhet, information och service till medlemsföretagen står på agendan.
Svenska taxiförbundet tecknar däremot inte kollektivavtalet med Transport. Det är arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareorganisation (BA) som förhandlar och skriver på centrala avtal om löner och villkor för taxiförarna.
Jörgen Nilsson berättar att hans beställningscentral i Vellinge, utanför Malmö, och taxibolag i Ängelholm-Båstad, Svedala, Ystad, Dalby och Vejbystrand lämnade Taxiförbundet vid årsskiftet.
– En anledning är att vi tycker att ett branschförbund ska kräva av medlemmarna att de har kollektivavtal och konkurrerar på lika villkor, säger han.
Kollegan i Ängelholm utvecklar orsakerna till avhoppen:
– Förbundet styrs helt från Stockholm sedan den regionala representanten sades upp, och det domineras av stora Cabonline group som inte kräver kollektivavtal hos sina åkare. Det har inget värde för oss att vara med, säger Lars-Rune Svensson, styrelseordförande i Taxi Ängelholm.
Claudio Scubla är förbundsdirektör i Taxiförbundet och tycker att det är synd att de sydsvenska beställningscentralerna har lämnat organisationen.
– Vi har gått från en regional till en nationell struktur, bekräftar han. Vi har drivit frågor som lagen om redovisningscentraler och arbetar på EU-nivå. Men det blir ju inte lättare för de små bolagen att påverka vår linje om de inte är med.
Varför kräver inte Svenska taxiförbundet kollektivavtal av sina medlemmar?
– Frågan är inte min, säger Claudio Scubla. Jag brukar hänvisa till BA när det gäller avtal.
För Jörgen Nilsson i Vellinge och de andra avhoppade taxibolagen är däremot avtalsfrågan central när det gäller att vara med eller inte i Taxiförbundet, även om det är BA som är fackets motpart.
– Att inte kunna ge sina anställda löner i nivå med kollektivavtalet för taxichaufförer kanske visar att man är i fel bransch, säger han.