Close
Ellinor Ohlsson kör taxi i Varberg. Hon tycker att det är jätteroligt och att branschen behöver fler kvinnor.
Close

”Taxibranschen behöver bli mer jämställd”

Taxi. Av alla taxiförare i Sverige är knappt 10 procent kvinnor. För att möta den stora förarbristen måste branschen rekrytera fler kvinnor. "Det är jättebra, det behöver bli mer jämställt", säger Ellinor Ohlsson som är taxichaufför och kör för Varbergs taxi.

Hon har jobbat inom taxibranschen sedan 2011, först i växeln och de senaste åren som chaufför.

– Att köra taxi är bland det roligaste jag har gjort. Ingen dag är den andra lik. Du vet aldrig var du hamnar eller vilka du träffar. Jag kommer ut på ställen jag aldrig annars skulle ha sett och träffar så mycket intressanta människor. Av alla jag kör är 99,9 procent helt underbara, säger hon.

Men som kvinna är Ellinor Ohlsson i klar minoritet på jobbet. När hon började var de bara fyra kvinnliga chaufförer på företaget. I dag är de tio.

– Det går framåt. Men det är fortfarande för lite, säger hon.

Varför tror du att det är så få kvinnor som kör taxi?

– Jag tror att det har med fördomar att göra. Många tror nog att en taxichaufför bara kör fulla människor på fredag och lördag natt. Men det är ju en väldigt liten del av vad vi gör. På dagarna kör vi färdtjänst, företag och alla tanter och farbröder som ska till affären. Många, som själva bara åker taxi när de har varit på fest, vet nog inte det.

Får du några reaktioner på att du är kvinna och kör taxi?

– Ja, väldigt ofta. Många kunder blir förvånade, just för att vi är en minoritet. Men det är positiva reaktioner, många tycker att det är lite tufft.

Har du haft någon dålig erfarenhet i tjänsten på grund av att du är kvinna?

– Nej, aldrig. Många tror att jag som tjej ska ha mer problem. Men det ser inte jag. Det är klart att vi får in fulla människor som stöter på en. Men några av mina manliga kollegor tycker att det är värst att köra äldre kvinnor av samma anledning.

Många tror också att kvinnliga förare ska ha mest problem med manliga kunder. Men det är den gruppen Ellinor Ohlsson har minst problem med

–  Jag har mycket mer problem med tjejer i 20-årsåldern som inte förstår att de inte får ha ett vinglas med sig i bilen, när vår stad består av kullersten och gupp.

Finns det fördelar med att vara kvinna i taxibranschen?

– Ja, många kvinnliga kunder uppskattar det. Det finns de som ber om en kvinnlig taxiförare i växeln och gärna väntar en stund på att det ska bli en ledig, för att de känner sig tryggare då. Men helst ska det ju inte spela någon roll om det är en man eller kvinna som kör. Vi ska behandla alla lika.

Sedan några år tillbaka är Ellinor delägare i Varbergs taxi, och alltså även delaktig i rekryteringen av nya chaufförer.

Hur gör ni för att rekrytera fler kvinnor?

– Vi pratar med våra kunder när vi kör och försöker rekrytera på det hållet.

Flera av hennes kvinnliga kollegor började för några år sedan när sjukskrivna och långtidsarbetslösa erbjöds hjälp av arbetsförmedlingen att ta taxikort.

– Flera av de som kom till oss då hade arbetat i vården innan och deras kroppar orkade inte längre. Vårt arbete är ju inte lika tungt. Det vore bra om arbetsförmedlingen kunde erbjuda fler den möjligheten, säger Ellinor.

Men, tillägger hon, för att komma till rätta med den sneda könsfördelningen måste vi ändra hela samhällets syn på vad som är manliga och kvinnliga jobb.

– När folk tänker på en taxichaufför så tänker de på en man, Det räcker att kolla på film. När det kommer en taxi så är det alltid en man som kör, säger Ellinor.

Med fler kvinnliga förebilder kommer fler kvinnor att söka sig till taxibranschen, tror hon.

– Det här att vi pratar om det tror jag är jättebra.

Vad vill du säga till kvinnor som tvekar att börja köra taxi?

– Våga testa! Gillar du att köra bil och träffa människor så är det här det perfekta jobbet.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.