Taxichaufför körde mördarna
Natten i går sköts en person ihjäl och en person skottskadades utanför Jönköping. Två misstänkta gärningsmän flydde från platsen – i taxi. Chauffören, som förstod att något inte stod rätt till med passagerarna, får nu krishjälp.
Strax efter skottlossningen i natt fick Västbo taxi en beställning till Norrahammar utanför Jönköping. Två unga män ville ha en körning ner till Skåne. Chauffören förstod genast att något inte stod rätt till, men hanterade ändå, enligt Västbo taxis vd Jan-Erik Malmlöv, situationen professionellt.
– Nummer ett är att undvika konflikter, säger Jan-Erik Malmlöv, och det gjorde han. Man tänker på vad man säger och vad man inte säger, vad man gör och vad man inte gör. Men det var självklart en pressad situation.
Hur märkte han att det inte stod rätt till?
– En erfaren taxichaufför känner om det är en konstig körning. Två relativt unga människor som beställer en så lång körning …
Bad de honom köra fort?
– Nej, han reglerade själv hastigheten.
Har ni varit med om att folk beställer taxi från brottsplatser förr?
– Nej. Inte vad jag kan minnas.
När de misstänkta gärningsmännen tog taxi ringde polisen upp Jan-Erik Malmlöv som loggade in i företagets datasystem. Han kunde där ta reda på vilken bil det gällde och sedan tack vare gps:en följa färden och hjälpa polisen på rätt väg. I höjd med Örkelljunga i norra Skåne kunde polisen stoppa taxin.
Männen är nu anhållna misstänkta för mord och mordförsök. Taxichauffören fick också följa med till polisstationen för förhör. Han är inte misstänkt för något brott men Jönköpingspolisen säger till Aftonbladet att det som taxichauffören vet kan vara bra i förundersökningen.
Hur mår han i dag?
– Fysiskt sett är han oskadad, säger Jan-Erik Malmlöv, men mentalt är han klart påverkad. Vi jobbar nu med krishantering där han får professionell hjälp.
Nattens händelse aktualiserar frågan om säkerhet i taxibilar. Det är viktigt att alla bilar är utrustade med säkerhetslarm kopplade till kameraövervakning, påpekar Martin Miljeteig som är ombudsman på Transport med ansvar för bland annat arbetsmiljö och trafiksäkerhet.
– Larmen ska vara tysta och man ska larma i ett tidigt skede, säger han. Är det ett skarpt larm ska det gå till en larmcentral som via kamera och avlyssning kan göra en bedömning av situationen.
Det är också viktigt, säger han, att varje arbetsplats har en bra beredskap för krishantering, något som kommer automatiskt för den som jobbar aktivt med det systematiska arbetsmiljöarbetet.
– Anställda måste också få rätt utbildning så man kan förhålla sig till konfliktsituationer. Sedan är repetitionsutbildning med jämna mellanrum a och o för att hålla kunskaperna vid liv.
Fotnot. TYA, som är ett samarbetsorgan mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer i transportsektorn, anordnar utbildningar om hot och våld mot taxiförare. Utbildningarna är gratis för TYA-anslutna företag.