Taxichaufförer får ingen lön

I oktober fick de anställda chaufförerna sin senaste lön. I går ansökte Skatteverket om att ett av taxiföretagen ska försättas i konkurs. Det är osäkert om chaufförerna ska hinna få ut statlig lönegaranti före jul.

Flera taxiföretag i Västerås har det senaste året bytt mellan olika namn. Bakom dem står samma ägargrupp och i den ingår Tommy Sunvisson. Men det finns ingen i person kvar i styrelserna för de två bolag som nu har höga skatteskulder och som inte har betalat lön till sina anställda chaufförer.
– Det är förjävligt, säger Transportsombudsman Anna Ryding i Västerås. Om någon av de här personerna hade tagit sitt arbetsgivaransvar och själv försatt företagen i konkurs så hade chaufförerna inte behövt vänta på sina pengar till efter jul.

– Vi gör vad vi kan för att personalen ska få ut sina löner, säger Tommy Sunvisson. Vi har själva en fordran på den beställningscentralen som våra företag har varit ansluten till. Den jobbar vi på att få ut.

Så här fungerar det:

Taxiföretaget Gumaco har inte betalat ut chaufförernas löner. Det har också en skatteskuld.

Skatteverket har därför ansökt om att företaget ska försättas i konkurs. En fråga som tingsrätten avgör. Men eftersom det inte finns några personer i företagets styrelse måste tingsrätten annonsera i pressen om den hotande konkursen.

Det betyder att processen blir krångligare och tar längre tid. Och det betyder att det dröjer innan chaufförerna kan få ersättning från den statliga lönegarantin.

– Vi gör vårt yttersta för att medlemmarna ska få ut pengarna så snabbt som möjligt, säger Anna Ryding. De får hjälp att förbereda sina krav till konkursförvaltaren.

Sammantaget har drygt 20 taxibilar stannat. Någonstans mellan 30 och 40 anställda chaufförer har drabbats, uppskattar Anna Ryding.

Tommy Sunvisson skyller penningbristen – och att förarna inte har fått lön – på att beställningscentralen Taxi Västerås inte har betalat ut de pengar som de skuldtyngda taxiföretagen har kört in och skulle vara berättigade till. Något som Taxi Västerås tillbakavisar i Västmanlands läns tidning:

– Det är Sunvissons båda bolag som är skyldiga oss pengar, säger Anders Gertman, vd på Taxi Västerås, till tidningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.