Taxiförare agerar mot Uber
Förhoppningen är att fler politiker ska få upp ögonen för hur Ubers så kallade samåkningstjänster fungerar. Taxiförare ser framför sig hur modellen att ragga kunder utan utbildade förare och med bilar utan taxameter ska slå ut åkare och taxiföretag.
– Ubers verksamhet är som ett slag i ansiktet på oss chaufförer med taxileg och på de åkare som har kollektivavtal, betalar in pensioner och sköter sig, säger Elisabeth Henriksson, färdtjänstförare i Kristianstad.
Tillsammans med fyra andra taxichaufförer har hon i dag skrivit en debattartikel i Svenska Dagbladet. Grundfrågan är varför moderata politiker i tidigare artiklar hyllar Uber som något nytt och kreativt. De fem chaufförerna kommer i stället fram till att Uber arbetar på ett företagarfientligt sätt.
Transportarbetaren har flera gånger berättat om företaget Uber som bestämt hävdar att det inte är ett taxibolag. Företrädarna beskriver i stället Uber som är ett teknikföretag som ger resenärer tillgång till ett nätverk. Det kan sedan användas för samåkning eller taxiverksamhet.
En del av företaget heter Uberpop och den verksamheten går ut på att vanliga bilister i sina egna bilar får köruppdrag via en app som kunderna använder. Samåkning, enligt Uber.
– Svarttaxi är vad det handlar om, säger Elisabeth Henriksson. De kan aldrig få det till samåkning när en förare hämtar folk på en adress, kör dem till en annan mot betalning – och sedan hämtar andra för att köra dem någonstans.
Hon hoppas att debattartikeln får fart på diskussionen om Uber. Tidigare i somras kom regeringens besked att en utredning ska tillsättas för att skärpa reglerna inom taxinäringen, med siktet inställt på illegal samåkning och konkurrens på olika villkor.