Taxiförare: ”Den bästa arbetsplats jag haft”
Färdtjänst. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare får fel lön och Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd. När Transportarbetaren skrev att förare blev lurade på pengar väckte det en flod av kritik från chaufförer som försvarar företaget.
– Taxiraketen är den bästa arbetsgivare jag haft, säger en anställd taxichaufför.
Taxiraketen, som formellt heter Bud och taxi stjärnraketen AB, har omkring 100 bilar. De samhällsbetalda resorna står för en stor del av omsättningen.
Vid upphandlingen ställde Hallandstrafiken ovanligt skarpa krav på taxibolagen som lämnade anbud. Förarna ska ha fast månadslön eller timlön i nivå med kollektivavtalet, plus avtalsenlig ob- och övertidsersättning.
I höstas fick Transport indikationer på att lönerna var felaktiga i Taxiraketen. I många fall saknades 1 000–1 500 kronor per förare och månad.
Facket började driva lönekravet. Taxiraketen kontrade med ett Facebook-upprop till alla förare. Ledningen uttryckte missnöje och skrev: ”Hoppas bara att ingen sätter käppar i hjulet, nu när vi är på väg mot målet att bli Sveriges bästa taxiföretag.”
Påtryckningarna gjorde att chaufförer backade från sina lönekrav.
– Taxiraketen skrämde folk till tystnad. Men som fackförening kan vi inte acceptera att företag bryter mot ingångna avtal, säger Martin Jonsson, ombudsman på Transports Halmstadsavdelning.
Facket begärde förhandling och Taxiraketen medgav brister. Bolaget gick med på att betala ett kännbart skadestånd. Trots uppgörelsen är Martin Jonsson allt annat än nöjd:
– Det känns som ett misslyckande när anställda inte vågar kräva sin rätt. Nu går pengarna till Transport i stället. Dessutom införde Taxiraketen procentlön, tvärtemot kravet i Hallandstrafikens upphandling.
Transportarbetaren kontaktade Taxiraketens vd Fredrik Nilsson redan i december och frågade om bolaget hade för avsikt att införa procentlön. Svaret kom via mejl och löd:
”Det ligger inte någon sanning i detta.”
Från årsskiftet gäller ändå procentlön. Taxiraketen har infört en garantilön som ligger lite högre än kollektivavtalets. Men det utgår ingen övertidsersättning.
I januari publicerade Transportarbetaren en nätartikel om lönetvisten. Den följdes av en stor mängd kommentarer på sociala medier. Många röster var kritiska mot artikeln och mot fackets agerande.
Transportarbetaren har sökt flera av de kritiska chaufförerna. En gick med på att intervjuas. Föraren anser att den publicerade webartikeln innehåller faktafel och att det inte stämmer att anställda skrämts till tystnad. Fast föraren vill inte framträda med namn och inte bli citerad.
Transportarbetaren har sökt Taxiraketen via telefon och mejl, utan att få svar.
Transports ombudsman Martin Jonsson är lite förvånad över turbulensen som webbartikeln skapade:
– Mitt jobb är att se till att ingångna kollektivavtal följs. Vi har pågående förhandlingar med flera taxibolag som kör för Hallandstrafiken. Företag där det finns brister. I kommentarerna sägs att förarna inte blivit skrämda på Taxiraketen. Det stämmer inte med min bild.
– Om förarna på Taxiraketen vill träffa mig, ställer jag gärna upp och förklarar varför vi agerat som vi gjort från fackets sida.