Close
Taxiföraren Shahab Khatami vid bildskärmen som visar väntetiderna vid Arlanda flygplats.
Close
corona

Taxiförare desperata när resenärerna uteblir

Taxi. – Det är kaos. I går jobbade jag 16 timmar och fick ihop 800 kronor i kassa. Med vår procentlön blir det inte ens 300 kronor i dagsförtjänst. Hur ska jag kunna betala hyran? Det här kommer att bli värre än Italien!

Shahab Khatami står ute i regnet vid Remoten på Arlanda, fiket där alla taxibilar måste parkera i väntan på en returkörning från flygplatsen. Han kör för Sverigetaxi.

– Min åkare har 80 bilar. Hur ska det gå? Jag fattar inte. Körningarna blir färre och färre. Det kommer att dröja tre, fyra månader innan det vänder. Hur många taxiföretag finns kvar då?

Shahab Khatami går in på fiket, fram till bildskärmen där taxibilarnas turordning visas. Den bil som stått längst har köat i sex timmar i väntan på framkörning till någon av flygplatsens terminaler.

– I går det var det lika illa. Och inne i Stockholm var det inte mycket bättre. Jag väntade i tre timmar på en körning.

För Khatami började gårdagens körpass klockan 06 på morgon och han fortsatte fram till klockan 22. Normalt hade ett sådant (olagligt) maratonpass givit mellan 3 000 och 5 000 kronor i inkörda pengar, förklarar han. Nu blev det alltså 800 kronor – inte ens en femtedel.

– Av det får chaufförerna 36 procent. Någon garantilön finns inte, eftersom åkaren inte har kollektivavtal, säger Shahab Khatami och skakar uppgivet på huvudet.

Han fortsaätter:

– En åkare jag känner har precis skaffat sju nya Tesla-bilar. I går drog han in 2 500 kronor på de sju bilarna. Hur ska han klara avbetalningarna? För egen del vet jag inte heller. Låna pengar går inte. Jag känner bara taxiförare och alla har samma problem nu.

Bredvid står Elias Assad. Han är åkare på Taxi Stockholm och har tre bilar. Enligt uppgifter till Transportarbetaren hade beställningscentralen halverat sin omsättning i februari 2020, jämfört med året före.

Assad säger:

– Mina förare kämpar på och halverad omsättning stämmer nog. Det som räddat oss är skolskjutsarna, som fortfarande går. Men alla åkare kämpar för att frysa avbetalningarna på bilarna.

En annan Taxi Stockholmförare fnyser åt uppgiften om halverad omsättning:

– Det är mycket värre, säger han. Jag är nere på 30-35 procent. Taxi Stockholms åkare har kollektivavtal och ska betala garantilön, om dagskassan blir liten. Men nu är det många som vägrar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. christer ungheden:
    22 mars, 2020

    Att vägra betala garantilön när det finns kollektivavtal på arbetsplatsen kan bli en dyr historia för arbetsgivaren

  2. Sam:
    18 mars, 2020

    Taxi är naturligtvis en viktigt funktion i samhället, men det ska också sägas att branschen är extremt överetablerad vilket har varit i många år. Jag har lång erfarenhet inom transport, Taxi, buss, tung trafik ( 30 år+). Efter avregleringen 1990 så blev det en marknad fylld av konkurser och bedrägligt förfarande i stor omfattning. Har eftersträvat under lång tid en styrning för att säkerställa kvalitet i stället för kvantitet. I ljuset av den nu uppkomma situationen som råder kommer det tyvärr bli kärvt för många aktörer hoppas dock att dom som arbetar inom berörda yrken kan överleva och skapa sin egen framtid.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Nya protester i krisdrabbade taxibranschen

Taxi. På onsdagen körde hundratals taxibilar i konvoj runt riksdagshuset i Stockholm. Protesten riktas mot statens hjälpinsatser, som anses otillräckliga under coronakrisen. Många taxiåkare är också kritiska mot uteblivet stöd från den egna koncernen, Cabonline Group. Se vår film.

Taxiåkarnas nödrop: ”Vi drunknar”

Taxi. Ett 50-tal taxiåkare och ett par chaufförer samlades under tisdagsmorgonen vid Gärdet och tv-huset i Stockholm. De vädjade om hjälp från staten, politikerna och beställningscentralen Cabonline.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.