Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden
Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.
– Det är fler än i annan statistik och det kan bero på att olyckorna inte anmäls, säger Mats Andersson, ombudsman med ansvar för taxiavtalet på Transports avdelning 3 i Göteborg.
Han tror att förare inte berättar om olyckor av rädsla för att bli av med jobbet. Samtidigt konstaterar han att arbetsgivarna måste vara okunniga om att trafikolyckor i taxibranschen ska anmälas som arbetsolyckor till Arbetsmiljöverket.
– Vår undersökning är inte så stor, säger han. Syftet är att vi ska få något universitet att göra en stor och oberoende studie av arbetstider, olyckor och våld inom taxi. Vi hoppas på en fördjupad analys, och bidrar gärna.
Den nordiska enkäten gjordes under andra halvan av 2017. Bakom undersökningen står Nordiska transportarbetarefederationen (NTF) som kongressade i förra veckan. Några hårda fakta om de drygt 500 som svarade på frågorna:
- 13 taxiförare hade arbetat pass som var längre än 30 timmar.
- 14 hade arbetat pass på mellan 25 och 30 timmar.
- 55 hade arbetat pass på mellan 20 och 25 timmar.
- Och 137 taxiförare hade haft arbetspass på mellan 15 och 20 timmar.
Snittet för anställda chaufförer i Norden ligger på en veckoarbetstid närmare 54 timmar. I samtliga länder ligger snittet över 48 timmar, kortast i Finland och längst i Danmark.
– När det gäller de långa arbetstiderna är procentlönerna drivande, säger Mats Andersson. Men om en taxiförare måste jobba tolv timmar i stället för åtta för att tjäna en vettig dagslön är det fel. Antingen är branschen överetablerad – eller så är priset för taxiresorna för lågt.
Bland de anställda chaufförerna i undersökningen (en fjärdedel var själva åkare) dominerade provisionslön starkt.
Chaufförerna berättar om olyckor och att åtminstone hälften av dem skedde när de själva var trötta. En olycka på tio slutade med personskador.
Cirka 60 procent av förarna i enkäten uppger att de har utsatts för hot och/eller våld i jobbet.
– Det är också en högre siffra än i den vanliga statistiken, säger Mats Andersson. Men förarna jobbar i en farlig miljö, och det brister i rapporteringen.