Taxiförare måste ta nödlån
Drygt 40 taxichaufförer i Västerås har fortfarande inte fått någon lön. Transport har förmedlat en bankkontakt som ger nödlån till dem som inte klarar sig. Och ombudsman Anna Ryding har fått veta att ägarna har rest till Puerto Rico på Gran Canaria.
– Det här blir bara värre och värre, säger Anna Ryding om de tre taxibolag som inte har betalat chaufförerna någon lön sedan i oktober.
I ett av bolagen finns firmatecknare, men samtliga har alltså lämnat landet för en julsemester på Kanarieöarna. Anna Ryding har vänt sig till polisen och räknar med att ägarna får en anmaning at betala ut lönerna till fackets medlemmar. Men inser att det kan ske först när de har återvänt till Sverige.
Ett annat bolag har ingen styrelse alls längre. Där har länsstyrelsen kungjort (satt in en annons i tidningen) att bolaget ska betala sina skulder. Detta eftersom det inte finns någon person att vända sig till.
Och ägargruppens tredje taxiföretag, Gumaco, har även skatteskulder, så i det fallet har Skatteverket ansökt om att bolaget ska försättas i konkurs. Men eftersom det inte finns några personer i det företagets styrelse heller måste tingsrätten annonsera i pressen även om den hotande konkursen.
– Ingen anställd i något av företagen kommer att hinna få pengar före jul, konstaterar Anna Ryding. I bästa fall får de statlig lönegaranti i januari.
Hon vände sig i går kväll därför till Transports ordförande, och Lars Lindgren tog då kontakt med Swedbank – som öppnade för nödlån till taxichaufförer utan lön.
– Ett antal medlemmar har vänt sig till banken i dag, berättar Anna Ryding. Så de kommer att klara julen.
Transportarbetaren har sökt ägargruppens Tommy Sunvisson som sitter i styrelsen i det ena företaget. Han är enligt uppgift på Kanarieöarna och svarar inte på telefon eller sms.
– Tänk att en som kallar sig sosse kan bete sig så mot sina anställda, säger Anna Ryding om Tommy Sunvisson, taxiföretagaren som också representerar S i Vafab miljö, ett återvinningsföretag som ägs av kommunerna i Västmanlands län och ytterligare några kommuner.
Anders Gerdtman, vd på beställningscentralen Taxi Västerås, vill inte säga något om de tre företagen. De två som tidigare var anslutna har centralen stängt av från samarbetet.
– Vi vill inte ha oseriösa företag hos oss, säger han. Nu jobbar jag dygnet runt för att de chaufförer som blivit utan lön ska få jobb i andra taxiföretag.