Taxiförare pratar strejk
Strejk, övertidsblockad, opinionsbildning? Idéerna om hur Transports förhandlare ska agera i förhandlingarna om taxichaufförernas löner är många. Diskussionen går varm i Facebookgruppen Sveriges förenade taxiförare.
För en månad sedan ajournerade Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal i taxibranschen.
Fackets ansvariga ombudsman Lars Mikaelsson var besviken när taxiförhandlingarna avbröts:
– Arbetsgivarna säger att en höjning på 2,2 procent är ett högsta tak som de inte alls behöver betala ut. I så fall är det ju ingen idé att ha ett märke, sa han till tidningen. Vår begäran om 590 kronor i påslag ville arbetsgivarsidan inte ens diskutera.
Inför de fortsatta förhandlingarna, som tar fart i slutet av augusti, diskuterar medlemmarna i förarnas Facebokkgrupp livligt vilka stridsåtgärder som kan avvändas. Här kommer några citat:
”Strejk.” Flera invändningar mot detta kraftiga vapen dyker upp i diskussionen, bland annat ifrågasätts hur strejk fungerar i en yrkesgrupp där många inte är fackmedlemmar. Då kommer mer precisa förslag till förhandlarna:
”Alla fackanslutna har strejkrätt, men det är ej effektivt med låg organisationsgrad. Däremot har beställningscentralerna hög organisationsgrad. Så det är givetvis där man lägger strejken.”
”Man slår ut beställningscentralerna. Sen får berörda taxichaufförer ta del av strejkkassan och icke fackanslutna blir mycket fattiga då arbetsgivarna förmodligen inte har något arbete åt dom.”
”Maskning.” Men det förslaget får omedelbart mothugg:
”Maskning berättigar inte till strejkkassa, men sätter sig direkt på lönen.”
”Övertidsblockad, åtminstone här uppe är verksamheten ofta beroende av övertid och schemaförändringar i sista minuten.”
Men även opinionsbildning finns med bland förslagen till handlingslinje:
”Skapa en opinion mot kommuner och landsting som skriver avtal med åkerier som inte har kollektivavtal.”