Taxiförare värsta fartsyndarna
Yrkestrafik. Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi. Mätningarna, som gjordes av Folksam på 4 300 fordon i Stockholm och Uppsala, visar att 57 procent av yrkesförarna höll för hög hastighet.
– Vi vill inte ge oss på enskilda förare. Det är arbetsgivarna vi vänder oss till. Företagen måste prioritera trafiksäkerheten högre, säger Emma Engström, forskare på Folksam.
Hastigheterna mättes under våren, med samma sorts laserpistol som polisen använder. En sammanställning avslöjar att 73 procent av taxiförarna körde för fort. Näst sämst var renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarade sig bussförarna.
Folksam gjorde en liknande studie 2017 och konstaterar att fartsynderiet ökat – från 53 till 57 procent.
Den som läser det finstilta i Folksamrapporten upptäcker att det räcker med en (1) kilometers hastighetsöverträdelse för att räknas som fortkörare. Å andra sidan var snittöverträdelsen sju kilometer i timmen. Eller 15 procent över laglig hastighet.
Många av fortkörarna ligger fyra, fem kilometer i timmen över laglig hastighet. Bara ett fåtal kör mer än 20 kilometer för fort.
30-zonerna uppmärksammas särskilt i rapporten, eftersom det är gator där skolbarn och andra utsatta trafikanter rör sig. Även här sticker taxi ut. Var tredje granskad taxichaufför körde tio kilometer för fort på 30-sträckorna. Det är dubbel så hög andel som näst sämsta grupp – återvinningsbilarna.
Syndar yrkesförarna mer än privatbilister eller följer de bara trafikrytmen?
Forskaren Emma Engström anser att yrkestrafiken fuskar mer än andra. Hon får visst stöd från Trafikverket som slår fast att 67 procent av alla kontrollerade fordon håller laglig hastighet på det kommunala vägnätet.
Joakim Guttman, åkeriombudsman på Transports förbundskontor, är inte förvånad över Folksams siffror:
– Mycket har nog, tyvärr, med stressen att göra. Taxi- och budförare jobbar ofta på ackord och känner sig pressade att hålla tidtabeller och leveranstider. Trafiksituationen i många städer, inte minst Stockholm, gör inte saken bättre.
– Samtidigt är det lite förvånande att det går så fort även inom lastbilstrafiken. Chaufförerna har inget att vinna på att köra olagligt.
Så här stor andel av förarna körde minst en kilometer fortare än skyltad hastighet vid Folksams mätning:
Fartgräns 30-väg 40-väg 50-väg 60-väg 70-väg 80-väg
Taxi 82 % 91 % 73 % 85 % 42 % 82 %
Återvinning 78 % 95 % 50 % 88 % 62 % 60 %
Bud, åkeri 82 % 91 % 61 % 69 % 60 % 64 %
Bygg- o anl. 74 % 83 % 56 % 69 % 58 % 53 %
Färdtjänst 68 % 73 % 38 % 63 % 33 %
SL-Buss 62 % 44 % 29 % 32 % 17 % 39 %