Taxikö vid Göteborg centralstation. Foto: Jan Lindkvist
Avtal 2020

Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal

Taxi. Avtalet för taxiförarna dröjer. Fack och arbetsgivare har pausat förhandlingarna till den 17-18 december, då parterna träffas på nytt. –Det går trögt, men framåt. Jämfört med förra avtalsrörelsen ser vi en förändrad attityd hos arbetsgivarna när det gäller synen på branschen och behovet av en förändring, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

I Sverige finns omkring 18 000 taxibilar och förarkåren består av både åkare och anställda. Efter en stor avreglering 1990 fick branschen stora problem med överetablering och lönedumpning.

Det har påverkat kollektivavtalet, som i mer än 25 år innehållit en öppning för rakt ackord – procentlön. Det är en löneform som kommit att användas även inom färdtjänsten och övriga samhällsbetalda resor.

Transport har länge hävdat att det är orimligt att gamla, sjuka och skolbarn körs på ackord – och att procentlönen måste bort. Arbetsgivarna spjärnar emot. Även den här gången.

Tommy Wreeth säger:

– Vi har förhandlat i två dagar nu och jag tycker ändå att det finns en vilja hos motparten att diskutera branschens framtid. Läget är ju minst sagt bekymmersamt på grund av pandemin.

­– Vi har lite olika syn på löneläget, men förhoppningsvis kan vi få till en arbetsgrupp och en dialog som främjar en positiv utveckling. En utveckling som gynnar både de seriösa företagen och chaufförerna som måste få bättre arbetsvillkor och en bättre arbetsmiljö.

Utgångspunkten i förhandlingarna är LO:s så kallade märke. Det innebär ett löneutrymme på 5,4 procent på 29 månader.

I märket ingår en förstärkning av den avtalspension som arbetsgivarna betalar in premier till. (Startåldern för inbetalningen av premier sänks etappvis från 25 till 22 år.)

Förbättringen förhandlades fram av LO och Svenskt Näringsliv, och LO-arbetarna får betala genom en mindre avräkning på märket.

För taxiförarna blir avräkningen låg, bara 0,11 procent.

Samtidigt får de extra inbetalningarna stor betydelse vid pensioneringen.

Tre års inbetalningar ger runt 45 000 kronor extra till arbetstagarens egen pensionspott. Om de pengarna sedan växer med 3 procent årligen, har de 45 000 kronor ökat till omkring 150 000 kronor efter ett 40 år långt yrkesliv.

Avtalspension förutsätter att det finns kollektivavtal på arbetsplatsen.

Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund återupptar förhandlingarna om ett nytt taxiföraravtal den 17 december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per eric larsson:
    10 december, 2020

    Varför skrivs det ingenting om ett färdtjänstbussavtal

Lästips:

Fortsatta förhandlingar för flygtekniker

Flyg. I går återupptogs förhandlingarna för tekniker – den sista yrkesgruppen inom flyget som ska få nytt kollektivavtal. Det blir också ett av de sista avtal som Transport tecknar i hela avtalsrörelsen.

Transportarbetarens logga

Taxi-förhandlingarna går sakta framåt

Taxi. Manglingarna mellan fack och arbetsgivare om ett nytt taxiföraravtal går vidare. Men Transport vågar inte sia om ifall parterna är överens på torsdag den 31 augusti, då medlarna annars kommer att kliva in igen.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport.

Avtal klart för biluthyrning

Biluthyrning. Nytt kollektivavtal är nu klart för ytterligare en yrkesgrupp som arbetar inom bilvård. Transport och Almega har tecknat ett tvåårigt avtal för anställda på biluthyrningsföretag.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.