Taxiförbundet: 7 000 förare saknas
Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.
Taxiförbundet har kontaktat samtliga taxiföretag i Sverige och 85 procent av dem har återkopplat. Det är så de har kommit fram till siffran 7 000.
– Vi visste redan innan att det finns ett skriande behov av förare. Det är för få unga och för få kvinnor som kommer in i branschen, säger förbundsdirektör Bawer Coskun.
Medelåldern bland förarna är hög. Nära 22 procent av taxichaufförerna är nära, eller har gått i, pension.
– Det är ingen utveckling som är långsiktigt hållbar, säger Bawer Coskun.
Men varför misslyckas ni att rekrytera medarbetare?
– En anledning är att unga inte får börja köra förrän de är minst 21 år. Men de får köra lastbil när de är 18 år.
– För ungdomar skulle taxi kunna vara ett bra deltidsyrke men de är utestängda. Vi känner att vi blir orättvist behandlade då det går bra att köra buss eller lastbil från 18 år.
Vad är anledningen till att få kvinnor lockas till branschen?
– Jag har bilden av att kvinnor undviker transportyrken och provisionsbaserade jobb eftersom de vill veta vad de tjänar och behöver planera sin tid.
– Men taxi är ett speciellt yrke och det passar inte alla.
Att det är provisionslöner och låga löner kan också påverka, anser Bawer Coskun och påpekar att det är en fråga för parterna i kollektivavtalet: Transportföretagen och Transportarbetareförbundet.
– Min bild är att majoriteten vill ha provisionslön. Men om det fanns utrymme för fasta löner hade det varit det ideala. Som det är nu tillåter kollektivavtalet både och. Arbetstagaren får välja tillsammans med arbetsgivaren.
– Men det är inte så att åkarna täljer guld heller. De har 1,8 procent i vinstmarginal och med den enorma förarbristen riskerar bilarna att stå stilla halva dygnet.
Transport vill inte sänka kraven för att jobba som taxiförare. Som förklaring till förarbristen pekar Transports utredare Sirin Celik på anställningsvillkoren
– Lönerna är inte tillräckligt bra. De söker förare överallt. Men jag skulle säga att det egentligen är en viss överetablering i städerna och allvarligare brist på landsbygden, där man kör en stor andel upphandlad trafik, säger Sirin Celik, utredare på Transport.
Sirin Celik anser också att procentlönen måste bort och de fasta lönerna behöver stiga.