Taxikrig stoppar Paristrafiken
I Frankrike pågår ett storbråk mellan traditionella taxichaufförer och förare som kör via nykomlingar som Uber. – Vi är för många, och klampar in på varandras områden, säger en chaufför.
Endera dagen är det taxichaufförerna som blockerar vägarna mellan flygplatsen Roissy och Paris centrum. Nästa dag är det de så kallade VTC-förarna, som inte behöver taxilicens och bara får köra förbokade passagerare.
Nu har regeringen tillsatt en medlare för att försöka få stopp på vad som allt som oftast kallas för ”krig”.
Taxichaufförerna har betalat dyra licenser för att kunna jobba. De är missnöjda med att ett växande antal chaufförer, som arbetar under andra villkor, snor deras körningar.
VTC-förarna å sin sida anser att reglerna för vad de får och inte får göra är för strikta.
– Det grundläggande problemet är att vi är för många och att företag som Uber försöker pressa ner priserna för hårt, hävdar Sayah Baaroun, generalsekreterare för ett nybildat fackförbund, UNSA SCP-VTC, som organiserar chaufförer som inte kör traditionell taxi.
Som många av sina kollegor lockades han för några år in i branschen av drömmar om ett fritt jobb, där det gick att göra snabba pengar.
– I stället hamnar man i en fälla, som det är svårt att ta sig ur. Vi har investerat i utbildning och i dyra fordon, men får inte tillräckligt betalt, säger han.
Sayah Baaroun och hans fack har ställt sig vid sidan om den senaste tidens stundtals våldsamma bråk mellan de olika aktörerna på marknaden. Han säger att det är onödigt att demonstrera eftersom regeringen har tillsatt en medlare. Dessutom anser han att det finns för många fifflare med i VTC-gänget.
– En del är justa. Andra bolag anlitar chaufförer på rena slavkontrakten, säger han.
Själv startade han sin chaufförbana med att teckna ett kontrakt med Uber.
Det betydde att han var egenföretagare, men samtidigt var bakbunden av regler som upprättas av bolaget. I dag har han slutat med Uber, och arbetar med en egen kundkrets plus kör för Snapcar.
– De betalar lite bättre för körningarna, säger han.
Det är inte första gången under de senaste åren som taxibranschen i Frankrike står inför en allvarlig kris. Parlamentet har redan lagstiftat för att försöka skilja de olika grupperna åt. Det är till exempel bara traditionella taxichaufförer med licens som har rätt att ta upp kunder på gatan eller kan stå och vänta på en strategisk plats.
VTC-transporterna måste vara förbokade. De får bokas via Internet, men apparna får inte koppla ihop kunder och förare i realtid.
De traditionella taxichaufförerna anser att skydden inte räcker, och att det är alldeles för vanligt med fusk. Deras oro ökar av att alla transporter till och från Parisregionens flygplatser och centrum snart ska omfattas av enhetspriser.
Regeringen har lovat att fundera över hur taxichaufförerna ska kunna få ekonomisk ersättning, när deras dyrköpta licenser förlorar i värde. En annan fråga är hur framtidens utbildning ska se ut.
Sayah Baaroun vill ha ännu tydligare regler för vem som gör vad.
– Taxi borde sköta de vanliga transporterna, medan vi ska erbjuda något mer, till exempel en mer personlig och lyxigare service, säger han.
Anna Trenning-Himmelsbach
frilansjournalist Frankrike