Den senaste demonstrationen i Paris stod Uber och andra förare som inte har taxilicens för. Här möter ilskna förare en representant för facket FO, och hävdar att regeringen favoriserar vanlig taxi.
Close
Den senaste demonstrationen i Paris stod Uber och andra förare som inte har taxilicens för. Här möter ilskna förare en representant för facket FO, och hävdar att regeringen favoriserar vanlig taxi. Veckan före stoppades Paristrafiken av protester mot Uber
Close

Taxikrig stoppar Paristrafiken

I Frankrike pågår ett storbråk mellan traditionella taxichaufförer och förare som kör via nykomlingar som Uber. – Vi är för många, och klampar in på varandras områden, säger en chaufför.

Endera dagen är det taxichaufförerna som blockerar vägarna mellan flygplatsen Roissy och Paris centrum. Nästa dag är det de så kallade VTC-förarna, som inte behöver taxilicens och bara får köra förbokade passagerare.

Nu har regeringen tillsatt en medlare för att försöka få stopp på vad som allt som oftast kallas för ”krig”.

Taxichaufförerna har betalat dyra licenser för att kunna jobba. De är missnöjda med att ett växande antal chaufförer, som arbetar under andra villkor, snor deras körningar.

VTC-förarna å sin sida anser att reglerna för vad de får och inte får göra är för strikta.

– Det grundläggande problemet är att vi är för många och att företag som Uber försöker pressa ner priserna för hårt, hävdar Sayah Baaroun, generalsekreterare för ett nybildat fackförbund, UNSA SCP-VTC, som organiserar chaufförer som inte kör traditionell taxi.

Som många av sina kollegor lockades han för några år in i branschen av drömmar om ett fritt jobb, där det gick att göra snabba pengar.

– I stället hamnar man i en fälla, som det är svårt att ta sig ur. Vi har investerat i utbildning och i dyra fordon, men får inte tillräckligt betalt, säger han.

Sayah Baaroun och hans fack har ställt sig vid sidan om den senaste tidens stundtals våldsamma bråk mellan de olika aktörerna på marknaden. Han säger att det är onödigt att demonstrera eftersom regeringen har tillsatt en medlare. Dessutom anser han att det finns för många fifflare med i VTC-gänget.

– En del är justa. Andra bolag anlitar chaufförer på rena slavkontrakten, säger han.

Själv startade han sin chaufförbana med att teckna ett kontrakt med Uber.

Det betydde att han var egenföretagare, men samtidigt var bakbunden av regler som upprättas av bolaget. I dag har han slutat med Uber, och arbetar med en egen kundkrets plus kör för Snapcar.

– De betalar lite bättre för körningarna, säger han.

Det är inte första gången under de senaste åren som taxibranschen i Frankrike står inför en allvarlig kris. Parlamentet har redan lagstiftat för att försöka skilja de olika grupperna åt. Det är till exempel bara traditionella taxichaufförer med licens som har rätt att ta upp kunder på gatan eller kan stå och vänta på en strategisk plats.

VTC-transporterna måste vara förbokade. De får bokas via Internet, men apparna får inte koppla ihop kunder och förare i realtid.

De traditionella taxichaufförerna anser att skydden inte räcker, och att det är alldeles för vanligt med fusk. Deras oro ökar av att alla transporter till och från Parisregionens flygplatser och centrum snart ska omfattas av enhetspriser.

Regeringen har lovat att fundera över hur taxichaufförerna ska kunna få ekonomisk ersättning, när deras dyrköpta licenser förlorar i värde. En annan fråga är hur framtidens utbildning ska se ut.

Sayah Baaroun vill ha ännu tydligare regler för vem som gör vad.

– Taxi borde sköta de vanliga transporterna, medan vi ska erbjuda något mer, till exempel en mer personlig och lyxigare service, säger han.

 

Anna Trenning-Himmelsbach

frilansjournalist Frankrike

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.