Taxiparkering Arlanda
Close
”Man går på toaletten, äter, dricker kaffe och sträcker på benen. Vissa tider på dagarna är väntetiderna långa på Arlandaparkeringen. Men det gäller att hålla sig alert. Rätt vad det är blir din bil framkallad till en terminal.”
Close

Taxiliv

Bildreportage. Väntan på nästa körning, gatudans, schackspelande chaufförer och brinnande bilar på en parkering i Akalla. Följ med fotografen och taxiföraren Ulf Isacson på en rundtur i hans taxiliv i Stockholm.

Ulf Isacson
Ulf Isacson. Foto: Lena Blomquist.

Taxi blev det perfekta jobbet för en fotograf som bränt ut sig. Som inte längre mäktade med att sälja in uppdrag och bilder.

Tidigare reste Ulf Isacson världen runt som fotograf. Ett år blev det 15 olika länder i alla världsdelar, och en bok om möten med 32 tonåringar. Han åkte hem till var och en och fotade dem i deras rum, om de hade något. Hemlösa Robson i Rio de Janeiro fick han träffa på gatan.

För ungefär tio år sedan funkade det inte längre. Han sökte taxijobb, gick kurs och fick samma dag kontakt med en åkare i Stockholm. Det blev ständig natt i några år. Efter en tid slutade han helt med fotograferandet.

Ulf Isacson har samlat på sig minnen från taxibilen, nog så starka som de med ungdomarna runt om i världen. Han berättar om beställningen på Östermalm.

– Till slut vinglar en kille ut ur porten, med resväska, solglasögon och kanske en keps på huvudet. Han pratar på och berättar att han just fått beskedet om blodcancer som exploderar i kroppen. Killen hade fyra till sex veckor kvar att leva och skulle till Arlanda … för att åka till London och köpa en sportbil.

Ulf Isacson fick 40 av hans utmätta minuter, en resa som han aldrig glömmer. Ett samtal om livet.

Numera är han extraanställd och kör på deltid. Jobb finns det alltid. Han värderar friheten att styra sin tid. Och har tagit fram kameran igen.

– Jag har fått en nytändning. Men jag plåtar bara det jag tycker om, större projekt som jag väljer själv.

Just detta är bilderna från taxilivet ett exempel på. På sikt kan det bli en bok. Tills vidare får du se dem här i Transportarbetaren.

Bildtexterna är Ulf Isacsons egna berättelser.

Lena Blomquist

 

”En konstnärlig chaufför har satt upp en teckning i väntrummet på Arlanda.”

”Det var så mycket taxibilar på Folkungagatan och utanför Hotell Malmen att det inte gick att parkera någonstans. Jag fortsatte runt kvarteret och förbi Björns trädgård. I korsningen Tjärhovsgatan och Östgötagatan sitter ett gäng uppe på en bil, både på taket och på motorhuven. Musik dundrar ut från de extrainsatta högtalarna i deras 1950-talsbil. Jag kör in till kanten och frågar om jag kan fotografera dem. Då höjer de volymen ännu mer och två börjar dansa.”

Ranjit Singh Första gången jag träffade Ranjit satt han i bilen och körde facetime med sina barn i Punjab. Ranjit är 45 år och har varit i Europa sedan 2001. Ranjit har bott i Tyskland, Spanien och nu Sverige. -Jag jobbar hårt 8-9 månader sen åker jag alltid hem 3 månader. Sedan 2008 är han gift och har nu tre barn, två flickor och en pojke. -Skickar jag 7000kr till dom kan dom leva på det en månad. Med skolavgifter, mat och hus. Ranjit jobbar alltid sju dagar i veckan och det är långa dagar. Just nu är han trött, har inte varit ledig sedan 2018 och därför orkar han bara 10-11 timmar per dag. -Annars är det längre dagar, säger han. Jag gillar Taxikurir för jag är ensam på bilen. Skulle jag köra för Taxi Stockholm måste jag dela med en nattchaufför eller dagchaufför. Nu kan jag börja och sluta när jag vill.

”Första gången jag träffade Ranjit Singh satt han i bilen och körde Facetime med sina barn i Punjab. Ranjit är 45 år och har varit i Europa sedan 2001. Han arbetar hårt åtta, nio månader, sen åker han hem till fru och sina tre barn i tre månader. Ranjit jobbar alltid sju dagar i veckan och det är långa dagar. Just nu är han trött, har inte varit ledig sedan 2018 och därför orkar han bara tio, elva timmar per dag. Han är ensam om bilen och kan börja och sluta när han vill.”

Essingeleden, Stockholm

”Den här sommarnatten var det väldigt fint ljus. Från höjden på Snoilskyvägen i Fredhäll blir till och med Essingeleden vacker.”

Man med prickig slips spelar schack på Arlanda På Arlanda gäller det att göra det bästa av väntetiderna. Ibland kan man få vänta två-tre timmar innan man blir framkallad till terminal. Den här mannen var alltid så stilig, hade så härligt mönstrade slipsar. Jag har inte sett honom på länge nu. Hoppas han mår bra.

”På Arlanda gäller det att göra det bästa av väntetiderna. Remoten, där alla chufförer väntar, är som en fritidsgård för vuxna. Ibland kan man få vänta två, tre timmar innan man blir framkallad till en terminal. Den här mannen var alltid så stilig, hade härligt mönstrade slipsar. Jag har inte sett honom på länge nu. Hoppas att han mår bra.”

Flera bilar brinner på en parkeringsplats i Akalla. Polis och brandkår är snabbt på plats.

”Flera bilar brinner på en parkeringsplats i Akalla. Polis och brandkår är snabbt på plats.”

Blackeberg

”Min enda relation till Blackeberg är John Ajvide Lindqvist och hans vampyrbok. Här sitter jag i bilen en regnig novemberkväll. Jag tycker att personen uppe i fönstret gör bilden extra spännande.”

Milisav Brdaric

”Jag har stämt träff med Milisav Brdaric i Vasastan. Parkering är alltid svårt. Man vill behålla köplatsen i datorn och man måste hela tiden se upp för parkeringsvakter. Men Milisav hittar alltid dagens ljus. Lunchen är hans höjdpunkt. Han kalkylerar in 200 kronor per dag för lunch och kaffe. Milisav har varit chaufför och åkare i Taxi Stockholm sedan 1995. Friheten är värd mycket för honom. Han brukar säga att han hade tjänat mer pengar om han haft vilket annat jobb som helst.”

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Isacson:
    25 mars, 2020

    Hej
    Tack Patrik! Så kul att läsa kommentar till reportage och bilder. Mvh. Ulf

  2. Lena Blomquist, red:
    2 mars, 2020

    Hallå Patrik, bilderna är tagna av Ulf Isacson som själv är taxiförare i Stockholm. Kul att du gillar dem!
    Vi på tidningen får se till att vi uppmärksammar taxiverksamheten även på annat håll.

  3. Patrik Gabrielsson:
    29 februari, 2020

    Underbara foton och text därtill, Ulf och fotograf är hjärtligt välkommen till mindre städer och landsbygd för att dokumentera!
    Ca 70% av all taxiverksamhet bedrivs där 👍🏻

Lästips:

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?