Minitaxi med schysta villkor för förarna.
Close
Minitaxi med schysta villkor för förarna.
Close

Taximoppe med schysta villkor

De är små. De är gula. Och ingen hör när de kommer. När ett Göteborgsföretag satsar på eldrivna minitaxi tänker cheferna hållbarhet både när det gäller miljön – och de anställda.

– Det är positivt att ett nytt företag vill nischa sig som seriösa från början, säger Mats Andersson, ombudsman på Transport i Göteborg. Från den 1 juli kan du åka eltaxi och veta att föraren har kollektivavtal.

När han fick klart för sig att företaget Bzzt skulle satsa på riktigt – och utöka sin flotta med trehjuliga elmopeder – ringde han upp vd:n. De hade pratat lite löst redan när Bzzt drog i gång ett par pilotprojekt.

– Han var med på att teckna kollektivavtal, säger Mats Andersson. Och efter några samtal och lite mejlväxling blev det klart att han skriver på taxiföraravtalet.

Mats Andersson beskriver företaget mer som en konkurrent till kollektivtrafiken än till vanliga taxiföretag. Kunderna kan åka korta resor, max fem kilometer, i centrala Göteborg. Det får plats två personer utöver föraren, och de får färdas i max 45 kilometer per timme.

Sven Wolf, vd på Bzzt, är glad över att hans anställda ska jobba med kollektivavtal. Detta trots att han kommer att få höja priset när avtalet börjar gälla om ett par veckor.

– Vi vill ligga i framkant när det handlar om hållbarhet, säger han. Och då är det naturligt att inte bara tänka på miljön – utan också på den sociala sidan.

Bzzt har snart 20 anställda, som alltså kommer att gå på procentlön enligt avtal. Sex fordon är på väg att bli tolv. Från att vara igång bara fredags- och lördagskvällar ska verksamheten successivt växa.

Priset för att åka eldriven mopedtaxi är en ren kilometeravgift. Just nu tre öre per meter, eller 30 kronor per kilometer.

– Vi måste höja till fyra öre i och med avtalet, säger Sven Wolf.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.