Minitaxi med schysta villkor för förarna.
Close
Minitaxi med schysta villkor för förarna.
Close

Taximoppe med schysta villkor

De är små. De är gula. Och ingen hör när de kommer. När ett Göteborgsföretag satsar på eldrivna minitaxi tänker cheferna hållbarhet både när det gäller miljön – och de anställda.

– Det är positivt att ett nytt företag vill nischa sig som seriösa från början, säger Mats Andersson, ombudsman på Transport i Göteborg. Från den 1 juli kan du åka eltaxi och veta att föraren har kollektivavtal.

När han fick klart för sig att företaget Bzzt skulle satsa på riktigt – och utöka sin flotta med trehjuliga elmopeder – ringde han upp vd:n. De hade pratat lite löst redan när Bzzt drog i gång ett par pilotprojekt.

– Han var med på att teckna kollektivavtal, säger Mats Andersson. Och efter några samtal och lite mejlväxling blev det klart att han skriver på taxiföraravtalet.

Mats Andersson beskriver företaget mer som en konkurrent till kollektivtrafiken än till vanliga taxiföretag. Kunderna kan åka korta resor, max fem kilometer, i centrala Göteborg. Det får plats två personer utöver föraren, och de får färdas i max 45 kilometer per timme.

Sven Wolf, vd på Bzzt, är glad över att hans anställda ska jobba med kollektivavtal. Detta trots att han kommer att få höja priset när avtalet börjar gälla om ett par veckor.

– Vi vill ligga i framkant när det handlar om hållbarhet, säger han. Och då är det naturligt att inte bara tänka på miljön – utan också på den sociala sidan.

Bzzt har snart 20 anställda, som alltså kommer att gå på procentlön enligt avtal. Sex fordon är på väg att bli tolv. Från att vara igång bara fredags- och lördagskvällar ska verksamheten successivt växa.

Priset för att åka eldriven mopedtaxi är en ren kilometeravgift. Just nu tre öre per meter, eller 30 kronor per kilometer.

– Vi måste höja till fyra öre i och med avtalet, säger Sven Wolf.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.