Taximoppe med schysta villkor
De är små. De är gula. Och ingen hör när de kommer. När ett Göteborgsföretag satsar på eldrivna minitaxi tänker cheferna hållbarhet både när det gäller miljön – och de anställda.
– Det är positivt att ett nytt företag vill nischa sig som seriösa från början, säger Mats Andersson, ombudsman på Transport i Göteborg. Från den 1 juli kan du åka eltaxi och veta att föraren har kollektivavtal.
När han fick klart för sig att företaget Bzzt skulle satsa på riktigt – och utöka sin flotta med trehjuliga elmopeder – ringde han upp vd:n. De hade pratat lite löst redan när Bzzt drog i gång ett par pilotprojekt.
– Han var med på att teckna kollektivavtal, säger Mats Andersson. Och efter några samtal och lite mejlväxling blev det klart att han skriver på taxiföraravtalet.
Mats Andersson beskriver företaget mer som en konkurrent till kollektivtrafiken än till vanliga taxiföretag. Kunderna kan åka korta resor, max fem kilometer, i centrala Göteborg. Det får plats två personer utöver föraren, och de får färdas i max 45 kilometer per timme.
Sven Wolf, vd på Bzzt, är glad över att hans anställda ska jobba med kollektivavtal. Detta trots att han kommer att få höja priset när avtalet börjar gälla om ett par veckor.
– Vi vill ligga i framkant när det handlar om hållbarhet, säger han. Och då är det naturligt att inte bara tänka på miljön – utan också på den sociala sidan.
Bzzt har snart 20 anställda, som alltså kommer att gå på procentlön enligt avtal. Sex fordon är på väg att bli tolv. Från att vara igång bara fredags- och lördagskvällar ska verksamheten successivt växa.
Priset för att åka eldriven mopedtaxi är en ren kilometeravgift. Just nu tre öre per meter, eller 30 kronor per kilometer.
– Vi måste höja till fyra öre i och med avtalet, säger Sven Wolf.