Taxitelefonisternas nya avtal är klart
Taxi. Ett lönepåslag på mellan 1 935 kronor och 2 370 kronor totalt. Efter en rad sittningar enades Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens Arbetsgivareförbund på onsdagen om ett nytt tvåårigt avtal för taxitelefonisterna.
Löneökningarna blir som högst 8,7 procent och majoriteten av taxitelefonisterna får en höjning på 8,22 procent.
Den största delen av lönehöjningen faller ut det första avtalsåret, räknat från 1 juni 2023.
- Det ger mellan 950 och 1 370 kronor mer i plånboken, beroende på år i yrket och om telefonisten jobbar i eller utanför Stockholm.
- Den 1 juni 2024 kommer den andra höjningen på mellan 985 och 1 000 kronor.
Sammantaget innebär det en höjning på 4,8 procent i år och 3,52 procent år 2024.
Ob-tillägget kommer under de två avtalsåren också att öka med totalt 8,32 procent.
Avtalet sträcker sig från och med 1 juni 2023 till och med 31 maj 2025 och omfattar drygt 400 anställda.
Förenklat lönesystem
Anna Erixon är central ombudsman för taxitelefonisternas avtal och berömmer avtalsdelegationens arbete.
– Självklart hade vi önskat att få med fler av våra krav, men nu har vi ett avtal på plats och det känns bra. En stor fråga, som vi jobbat med under ett antal lönerörelser, har vi nu lyckats lösa. Det handlar om att slå samman lönetarifferna i avtalet. En annan stor stötesten har varit avtalsskrivningen i en lönetabell. ”5 år i samma företag” har nu äntligen bytts ut mot ”5 år i yrket”.
En sammanslagning av lönetarifferna kräver sin förklaring. En arbetsgrupp med fack och arbetsgivare har under den gångna avtalsperioden arbetat med att förenkla ett krångligt system med olika lönetariffer, beroende på var i landet man jobbar. Resultatet i det nya avtalet är att sex lönetariffer skärs ner till två:
Ett för Stockholm och ett för övriga landet, där Göteborg och Malmö ingår.
– Vi har alltså kvar Stockholms tariff, som har högst löner i samtliga steg och har bakat in det som tidigare hette Stockholm grupp 1 och 2 i den. Vi hoppas att vi till slut bara ska ha kvar en enda lönetariff, alltså Stockholms. Och vi är på god väg, säger ombudsman Karin Petersson från Göteborgsavdelningen som suttit med i avtalsdelegationen.
– Två tariffer blir i alla fall enklare för arbetsgivarna att hantera, tillägger hon.
Men hur mycket mer kommer telefonisterna i Stockholm att tjäna, jämfört med kollegorna i övriga landet?
– Tittar man på slutlönerna så kommer de att skilja sig med i genomsnitt 255 kronor mellan Stockholm och resten av landet, säger centrala ombudsman Mats H Andersson.
Historisk skrivning
Taxitelefonisten Stefan Looström arbetar på Samtrans och har också suttit med i avtalsdelegationen på Näringslivets hus i Stockholm. Han är särskilt glad över att ”5 år i företaget” nu byts ut mot ”5 år i yrket”.
– Det är historiskt, säger han.
Den gamla skrivningen har inneburit att den som bytt jobb inte kunnat tillgodoräkna sig tidigare erfarenhet och tvingats gå ner i lön.
– Men det ska inte ske mer, säger lokalombudsman Karin Peterson.
Det blev inget engångsbelopp som Transport ursprungligen begärde, som kompensation för de förlängda avtalen under pandemin?
– I stället för engångsbelopp har vi fått högre ökningar på den fasta lönen. Det gör att lönen ökar snabbare i framtiden, säger ombudsman Anna Erixon.
Varför blev höjningen av ob-tilläggen inte större än totalt 8,32 procent?
– Vi valde att satsa på lön framför ob. Ersättningen för ob är ändå så låg, så i slutändan skulle det inte bli så många kronor, svarar Anna Erixon.
Lena Frank arbetar som taxitelefonist på Taxi Ängelholm och kan räkna till drygt 23 år i branschen. Hon satt med i avtalsdelegationen för första gången.
Vad var viktigast i årets avtalsrörelse?
– Ett bra lönepåslag och att de många olika lönegrupperna försvinner. Alla jobbar vi ju lika mycket och ska ha lika mycket i lön, oavsett var vi bor.
Nya arbetsgrupper
Vid förra avtalstecknandet tillsattes en arbetsgrupp för att se över arbetsmiljöfrågor och den nya tekniken med digitalisering och automatisering, som påverkar taxibranschen i hög grad. Något resultat nåddes aldrig. Nu enades parterna om att tillsätta en arbetsgrupp som ska titta på pensionsinsättningar och ytterligare en som ska se över arbetsmiljö och automatisering, liksom vilka arbetsuppgifter som ryms inom telefonisternas avtal.
När det gäller förhandlingarna om Hyrverk, som omfattar limousinförare, så har de pausats för tillfället, berättar Anna Erixon.