Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat
Close
Taxitomten Zyaa Nasser lägger ner mycket föreberedelser för att sprida julstämning i barnfamiljerna han besöker.
Close

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Zyaa Nasser har ett taxiåkeri som kör för Taxi Stockholm. Varje jul svidar han om från den svarta uniformen till en röd.

– Det skapar mycket glädje och är spännande och trevligt. Både för mig själv och för de barnfamiljer jag besöker. Jag får vara del av jultraditionen och skapa glädje för en massa familjer.

Zyaa Nasser tar tomteuppdraget på stort allvar. Han och kollegorna inom Taxi Stockholm utvärderar tomtandet efter varje jul. Pratar om vad som gått bra och vad som gått mindre bra.

Förbereder sig noga

– Jag förbereder mig genom att titta på filmer med tomten tillsammans med min dotter. Sedan ser jag till att förbereda mig genom att lära mig alla adresserna när jag har fått listan. Jag brukar köra dit dagen innan och kolla så att jag inte blir stressad. Den största utmaningen är att leva upp till de höga förväntningarna som barn och familjer har på jultomten. Det kräver förberedelser.

För att skapa en så trovärdig roll som möjligt brukar Zyaa också lägga lite tid på att plugga in detaljer.

– Barnen brukar ha en massa frågor. Så jag måste veta vad alla renar heter. Jag brukar också memorera vad barnen i familjen heter och deras önskningar. När man går hem till familjer får man vara förberedd på allting. De betalar och räknar med att jag ska vara trovärdig i min roll framför barnen, säger han.

Lång arbetsdag

Precis som de flesta andra taxichaufförer räknar Zyaa med en lång arbetsdag på julafton. Han brukar börja ungefär klockan 9 på morgonen med förberedelser och avslutar på kvällen då körtiden har tagit slut.

– Efter att jag har gjort klart mina tomteuppdrag brukar jag fortsätta att ta kunder med tomtekläderna på. Det uppskattar kunderna och då får man mycket dricks.

– Sen kommer jag hem och kan vara uppe sent med familjen och brukar inte börja jobba förrän ungefär klockan 15 den 25:e.

”Då blir tomten verklig för barnen”

Många gånger tror barnen att det är farfar eller morbror bakom skägget.

– De blir förvånade då de ser att alla är på samma plats. Då blir tomten verklig för barnen.

– Jag stannar aldrig för nära huset utan går en bit så att ingen ser bilen och undviker att hantera betalning framför barnen. Då jag går mot huset har jag med en pingla som jag använder. Då brukar grannarnas barn komma till fönstret och vinka. När jag är klar brukar många komma ut för att ta bilder. Jag tycker att det är helt okej att lägga lite tid på det, så länge man skapar glädje.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Lindholm Foto: Clara Dagh

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande, Taxi Stockholm

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Davids krönika. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gig-jobb På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.