Taxiutredare gillar samåkning
Taxiutredningen har börjat jobba. Regeringens utredare ska med sina förslag skapa mer ordning och reda i den vanliga taxiverksamheten, för nya varianter av persontransporter och tjänster som Uberpop. – Lagar och regler har inte hunnit med den nya marknad som är på väg i taxibranschen runt om i världen, säger utredaren Amy Rader Olsson.
När det handlar om samåkning, som Uberpop kallar sin modell att koppla ihop kunder med privatbilister, har Amy Rader Olsson hunnit tänka en hel del:
– Principen är ganska enkel, säger hon. Vi vill främja det som verkligen är samåkning. När det inte finns något vinstsyfte, när till exempel kollegor åker till jobbet tillsammans eller när man tar med grannens barn från träningen, är samåkningen samhällsekonomiskt lönsam.
– Men, fortsätter Amy Rader Olsson. Det blir problematiskt när effekten är den tvärs emot den önskade – när föraren i stället tar betalt för en svart taxiverksamhet. Självklart är det inte bra vare sig för dem som kör taxi eller för samhällsekonomin.
Om en månad samlar Amy Rader Olsson till en hearing där chaufförer, åkare, fackliga och andra kan diskutera framtidens taxiverksamhet. Hon har redan knutit en rad experter till sin utredning, som ska vara klar i sommar.
Ett syfte är att göra det lättare för Skatteverket att kontrollera att taxiföretag redovisar och betalar skatt. Uppdraget är tredelat:
- Utred om en obligatorisk taxameterutrustning kan och bör krävas i taxifordon, utan möjlighet att få dispens från kravet.
- Föreslå eventuellt en ny kategori för yrkesmässig personbefordran.
- Se över reglerna kring samåkning mellan privatpersoner. Grunden är den ganska nya verksamheten i Uberpop där privatbilister kopplas ihop med kunder som beställer körningar. Där förare efter förare dömts till böter för olaga taxitrafik och brott mot taxitrafiklagen.
– De första två punkterna hör ihop, säger utredaren Amy Rader Olsson. I dag har tio procent av taxibilarna dispens från taxametern och reglerna är inte bra.
– Vi ska se om det går att särskilja en kategori bilar som kan stå utanför taxameterkravet. Det kan handla om att körningarna alltid faktureras i förväg eller att bilarna bara går på stäcker som har ett fast pris. Och sedan kräva taxameter i alla andra taxibilar.
Bo Bylund är experten från taxibranschen som har knutits till utredningen. Han är inte bara före detta generaldirektör och statssekreterare – utan även före detta ordförande i Svenska taxiförbundet.
– Jag har inte satt mig in i vad utredningen ska göra, säger han när Transportarbetaren ringer upp.
Men är taxi en ruffig bransch som behöver tuffare koll från Skatteverket?
– Det är inte min sak att svara på, jag kan inte uttala mig om branschen nu när jag har utsetts till expert i utredningen.
För du chaufförernas talan i utredningen?
– Jag företräder mig själv som expert. När jag har satt mig in i frågorna är min roll att ge råd till utredaren.
Har du åkt Uber eller Uberpop någon gång?
– Nej.