Taxivarsel – så tycker de som kör
Taxi. Äntligen! Det är helt rätt att ta till stridsåtgårder. Och det var på tiden! Samstämmigheten är stor när Transportarbetaren ringer runt för att höra reaktioner hos taxifolk, efter förbundets beslut att varsla om konflikt för taxiförarna.
Många frågor återstår när det gäller hur blockaden ska genomföras. Även de Transportarbetaren talat med, dagen efter att Transportarbetareförbundet varslat Biltrafikens Arbetsgivareförbund, har funderingar. Innebär övertidsblockaden att inte minsta minut över månadens timmar är tillåten? Är sjuktransporter och annan samhällstrafik undantagen?
Men att stridsåtgärder ska genomföras verkar många närmast se fram emot. Här är kommentarer från folk inom taxi.
”Viktigt att förklara”
Saied Tagavi är ordförande för Transports taxisektion i Stockholm:
– Jag hoppas att Transport kan ta fram information till oss förare om vad som händer när det är konflikt. De flesta av mina arbetskamrater har ingen erfarenhet av det. Vi behöver veta vad vi har för rättigheter och skyldigheter.
Tagavi efterlyser också hjälp med en plan för att hantera konflikt mellan medlemmar och icke-medlemmar på arbetsplatserna. Dessutom vill Saied Tagavi att Transport lyfter blicken och berättar vad man vill länge fram.
– Många jobbar-jobbar-jobbar, men i praktiken får de ingenting för det. Det är bra att höja garantilönen men det är väldigt många som inte får den, oavsett hur hög den är.
– Därför är det viktigt att förbundet förklarar varför man ta en konflikt och vad man vill göra efter den.
Erik Smejdeborg, chaufför som främst kör sjukresor i Örebro län och även sitter som suppleant i avdelning 9:s styrelse:
– Rent allmänt tycker jag att det är en bra grej, om det kan bidra till förändring. Det är en väldigt korrupt bransch, mycket är oseriöst. Jag själv har det bra, kör samhällstrafik och har en anställning, men bra villkor ska gälla alla! Stridsåtgärder kan behövas, som en rejäl väckarklocka.
Också Nermin Pudic kör samhällsbetald trafik och är ledamot i Örebroavdelningens styrelse. Han har även varit med om att ta till initiativ till ett nätverk för ordning och reda inom taxi. Och tycker att varslet var nödvändigt:
– Vårt förbund har flera gånger försökt komma överens, men BA (Biltrafikens Arbetsgivareförbund) har visat en arrogant syn på vårt yrke. Enligt mig har vår ordförande Tommy och förbundets styrelse tagit rätt beslut.
Nermin Pudic tar själv upp att det är jämförelsevis få medlemmar inom taxi i Transport.
– Ändå ville förbundet hjälpa oss. Det är sann solidaritet och gemenskap. Därför är jag med i Transportarbetareförbundet. Hoppas att BA backar och att man skriver på avtalet innan första vågen.
Lång kamp
Jens Östergaard är färdtjänstförare och har tillsammans med kamrater i Transports Jönköpingsavdelning länge kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetald körning, och även för att Transport ska prioritera taxi.
I dag tycker Jens Östergaard att det är bra att förbundet varslat.
– Det är absolut bra! Det är på tiden, vi har kämpat för förändringar i tolv år, säger han.
– Jag vill också framhålla att avtalsdelegationen i år gjort ett riktigt bra jobb.
Jens Östergaard beskriver taxi som en ”svår bransch” i sammanhanget. En övertidsblockad riskerar att stoppa andra inom taxi från att få ihop en vettig inkomst.
– Det finns ju de som måste jobba upp till 200 timmar i månaden för att få ihop det. Men ska det få fortsätta? Vi måste visa att det är nog nu, att gränsen är nådd.
Om konflikten bryter ut hoppas Jens Östergaard på sympatiåtgärder från andra yrkesgrupper inom Transport. Han har länge arbetat tillsammans Sven-Åke Österberg, som i år sitter med i avtalsdelegationen. Och som inte ser att det fanns någon annan väg än att varsla om konflikt:
– Nej, tyvärr. Det är ju inte något vi eftersträvat, men vi var eniga efter att ha suttit i långa diskussioner med arbetsgivarparten.
Sven-Åke Österberg hoppas att varslet i sig riktar strålkastarljuset på taxibranschen. Att det kan fungera som en startpunkt för att vända utvecklingen och rycka upp branschen.
– Alla vet, med handen på hjärtat, att taxi är ett sorgebarn. Utvecklingen har varit en nedåtgående spiral. Ingen mår bra av det, säger Sven-Åke Österberg.
– Min förhoppning är att vi alla kan hjälpas åt när det gäller att rycka upp branschen, även bolagen.
Vill se resultat
Sven-Åke Österberg kör samhällsbetald trafik – oftast sjuka eller svaga människor. Ett arbete med stort ansvar, men med dåliga villkor. Han vet många som lämnat yrket, trots att de egentligen älskade det. Och han har också mött många ute på fältet som vill se handling och konkreta resultat av fackets arbete.
– En aspekt av varslet är ju att det verkligen visar att förbundet prioriterar branschen, säger Sven-Åke Österberg.
När Transportarbetaren når honom är han på väg hem till Vetlanda, efter en körning till sjukhuset i Linköping.
– Jag skulle vilja rikta en uppmaning till alla förare, säger Sven-Åke Österberg.
– Engagera er! Gå med i facket. Det är en förutsättning för att göra skillnad, för att det ska bli en förändring. Alla måste vara med.