Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Tecknat avtal på gott och ont

Taxi. Reaktionerna är blandade. Vissa väsentliga krav har lyfts in i det nya taxiavtal som tecknades på onsdagen, framhåller de Transportarbetaren talat med. Andra uttrycker besvikelse över att strejken är avblåst.

Mats L Andersson Transport avdelning 4 Östergötland
Foto: John Antonsson

Mats L Andersson är ombudsman på Transports Linköpingsavdelning och en av dem som suttit i förhandlingsdelegationen. 

– Något som är verkligt är bra är att fyraåringen kom med, säger han. 

Fyraåringen är en helt ny löneklass som införts  för dem som omfattas av taxiavtalet-förare, alltså även färdtjänstförare och förare av skolskjutsar och sjukresor. 

Löneklassen för fyra år i yrket ger ett lönepåslag med 1 300 kronor det första året och drygt 1 000 kronor år två under avtalsperioden. 

– Det är bra att erfarenhet lönar sig och att det kravet kommit med i avtalet. Jag har själv kört taxi i 20 år, säger Mats L Andersson.  

Finns det inte risk att den avblåsta konflikten blir ett antiklimax? 

– Jo. Det finns en risk. Jag vet att många var taggade för att gå ut i strejk. Vi i Östgötaavdelningen var väldigt väl förberedda, säger Mats L Andersson.  

Västerviksbolaget Vikbolands Taxi var ett av sex bolag i landet där förarna skulle gått ut i strejk på måndag den 4 september klockan 04.  

En vecka tidigare hade en fackklubb bildats på taxibolaget. Organiseringsgraden är 100 procent. 

Niklas Johansson är nyvald klubbordförande.  

– Det känns bra, kommenterar han det nya avtalet. 

– Det ger ju nästan 10 procent, betydligt mer än märket. 

Någon besvikelse att förhandlarna inte driva fackets krav ännu hårdare genom att gå ut i strejk känner inte Niklas Johansson. 

– Nej, det känns okej men det finns nog de som känner så.  

 Pea Olsson jobbar för Transdev i Dalarna och har suttit med i Transports avtalsdelegation.

Pea Olsson Foto: Privat

– Det har varit väldigt intressant och lärorikt. Man får väl vara nöjd med utgången och hur det blev eftersom det drog ut så mycket på tiden. 

Har du hunnit prata med någon jobbarkompis sedan avtalet blev klart? 

– Ja, min telefon ringde från att vi fick ut mejl och allting kom ut på hemsidan.  Så gick min telefon varm hela kvällen kan jag säga. Många jag pratat med är jättenöjda faktiskt. 

Hur känns det att ha varit med och ta fram avtalet? 

– Det känns skitbra faktiskt. Vi har visat att det går att slå sig fram och visa att vi står upp för varandra.  Vi jobbar ju för bättre arbetsmiljö och bättre villkor. 

Finns det något du ville få med som inte gick? 

– Längre framförhållning när vi ska få våra scheman. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Orvar Stambert:
    1 september, 2023

    Vilka scheman??? Jag och mina kollegor har arbetat flera år i branschen och aldrig fått något trots att vi har begärt det.

Lästips:

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.