Test för att förbättra säkerheten i och kring lastbilar
Trafiksäkerhet. Vid frontalkrockar är risken att skadas eller omkomma störst för andra trafikanter i mindre fordon än tunga lastbilar. Nästa år ska den europeiska sammanslutningen EuroNCAP och Trafikverket gemensamt börja testa säkerheten i tunga lastbilar.
Tidigare krocktest som Trafikverket genomfört visar på allvarliga konsekvenser när en personbil frontalkrockar med en lastbil. Nio av tio som förlorat livet i dödsolyckor med lastbilar är också andra trafikanter, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.
Där berättar myndigheten att Trafikverket för första gången kommer att börja testa säkerheten i tunga lastbilar ihop med Euro NCAP. Det är en europeisk sammanslutning som krocktestar nya bilar. Resultaten är tänkta som vägledning om säkerheten i nya fordonsmodeller.
– En utmaning är att tunga lastbilar är överrepresenterade i dödsolyckor. Vi vill att lastbilar ska vara säkrare för föraren, passageraren och andra trafikanter, säger Rikard Fredriksson som är senior sakkunnig i fordonssäkerhet på Trafikverket.
De gemensamma krocktesten inleds 2024. Till att börja med går de ut på att testa autobromsar, körfältshållning och andra system som stödjer föraren. Krocktesten inleds längre fram.
Vid Trafikverkets tidigare försök med en frontalkollision mellan en lastbil och en personbil körde bägge fordon i 50 kilometer i timmen. Det innebär en färdhastighet på 80 kilometer i timmen. Samtidigt automatbromsades båda fordonen med 30 kilometer i timmen.
– De som färdas i personbilen riskerar att få allvarliga skador. Personbilskupén kollapsade i testet, och gav inget stabilt skydd. Med fortsatta tester vill vi bidra till utvecklingen av säkrare lastbilar, säger Rikard Fredriksson.
Fotnot. Trafikverket är medlem och en av grundarna av Euro NCAP och har, enligt egen uppgift, drivit på för att arbeta fram testprogram för lastbilar.