Bibbi och Therese Saarinen på uppdrag på Rosendalsgården i Huddinge.
Close
Bibbi och Therese Saarinen på uppdrag på Rosendalsgården i Huddinge.
Close

Thereses miniatyrer gör ett hästjobb i äldrevården

Månadens medlem. Hon gillar gamla människor. Och hon älskar hästar. Therese Saarinen är skyddsvakten som tar med sina hästar in på äldreboenden.

– Asco är som född i rollen, berättar hon om sin treåriga miniatyrhäst. Han går rakt fram och lägger huvudet i knät på den som ser ut att behöva det.

Tvååriga Bibbi är lite mer reserverad, och blir snabbare trött på att gosa och bli pussad på. Hon kan somna stående efter en timme bland de gamla.

Då tar de hissen ner igen, Asco och Bibbi. Och får åka hem till hagen i Sälna, mitt ute på landet en bit norr om Stockholm.

Therese Saarinen har inget emot nätterna som skyddsvakt, men lägger kanske mer av sitt hjärta i egna företaget Hälsans djur. Det började med terapihunden Scott, som gått utbildning tillsammans med matte. Han tycker bäst om att jobba med ungdomar.

För tre år sedan kompletterade Therese Saarinen företaget och familjen med sin första miniatyrhäst. Idén var helt enkelt att ordna möten mellan hästar och gamla, och den kommer från USA.

– Där är terapihästar ganska stort, berättar hon. Där finns läshästar också, som sitter intill barn som tränar sig att läsa – och blindhästar!

Asco och Bibbi har ett fast jobb varje månad på Rosendalsgården i Huddinge. Ytterligare ett par besök i månaden brukar det också bli på olika äldreboenden.

– Det är ju inget jag blir rik på … ekonomiskt alltså, erkänner Therese Saarien. Men jag kommer alltid därifrån med massor av extra energi.

Hästarna tjänar i princip in sitt eget hö genom terapijobbet. Men de uppfyller två barndomsdrömmar för Therese Saarinen: att träffa gamla tanter och farbröder – och att ha egna miniatyrhästar.

– Samtidigt ökar Asco och Bibbi välmåendet hos de äldre. De får dem att må bra för stunden. Äldre i dag är ofta uppvuxna med djur, och många gamla talar om sina stora brukshästar.

Själv tror Therese att djur i vården är något som kommer att växa i framtiden. Att terapihästarna blir fler.

– Så jag hoppas att det kommer någon bra utbildning för hästar och deras förare. Man jobbar i ett team och då är det viktigt att känna sitt djur.

Men om någon av Asco eller Bibbi råkar göra ifrån sig under träffen på äldreboendet? Fram med hundbajspåsen, den räcker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.