Tiden och pengarna viktigast inom bevakning

Nästa vecka börjar förhandlingar om ytterligare ett avtal. Då ska Transports representanter ta striden för närmare 14 000 bevakningsanställda. De största målen är att det blir ett ettårigt avtal och 700 kronors lönehöjning.

Transport vill få till ett kort avtal, som inte sträcker sig längre än till nästa vår. Dessutom vill man att lönehöjningen följer LO:s samordning. Det skulle innebära en ökning på 700 kronor.

– Eftersom väktarna har en medellön under 25 000 kronor tjänar vi mest på att inte ha en procentökning. Men vi vill ha konsekvenshöjning av alla ersättningar, säger Jerker Nilsson, bevakningsombudsman på Transport.

Det betyder att höjningen i kronor omvandlas till procent så att andra tillägg, som ob och övertidsersättning, höjs i motsvarande grad.

En annan fråga som är aktuell är integritetsfrågan.

Transport förlorade nyligen ett mål i Arbetsdomstolen mot åkeriet DHL som tillät sin kund, Ferruform, att alkotesta förare. Transport menar att det är fel med kontroller som utförs av ”tredje part”, eftersom facket inte har möjlighet att förhandla med kundföretaget.

Men det här är något som redan är verklighet för många bevakningsanställda. Det finns flera exempel på kunder som vill kunna följa väktare i realtid via gps, och kunder som vill se CV för den person som ska bevaka just deras lokaler.

I de kommande förhandlingarna ska frågan återigen upp på bordet.

– Att kunder väljer att anlita ett auktoriserat säkerhetsbolag för att bevaka något som de är rädda om, och sedan inte litar på att den som utför jobbet gör det ordentligt, det är sjukt, säger Jerker Nilsson.

Ett sista krav från Transport är att pensionsavsättningen ska stå med i lönebeskedet, en fråga som har varit aktuell i flera av de senaste avtalsförhandlingarna.

Vid en kansliträff i förra veckan lämnade både Transport och arbetsgivarsidan, Almega, sina kravlistor.

Arbetsgivarna vill till exempel att avtalsförändringar som innebär förmåner för de anställda ska räknas av i löneutrymmet. De vill också kunna göra upp om avsteg från minimilönen direkt med arbetstagaren, i stället för genom lokala överenskommelser.

Ett annat krav är att reglerna om arbetstidsförkortning ska ändras. Arbetsgivarna vill att en anställd ska arbeta 100 procent enligt schema för att få arbetstidsförkortning. Jämfört med 50 procent, som gäller nu.

Jerker Nilsson är inte särskilt positiv till önskningarna, och påpekar att Transport kommer att jobba för att få igenom förbundets önskemål.

– Vi har fokuserat på tiden och pengarna. Vi vill ha så få krav som möjligt och ett avtal på så kort tid som möjligt, eftersom vi inte vet vad som händer efter att avtalet går ut 2014.

Vad tror du om utgången?

– Jag tror ingenting. Vi får se när förhandlingarna börjar på riktigt nästa vecka, säger Jerker Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?