Tiden och pengarna viktigast inom bevakning
Nästa vecka börjar förhandlingar om ytterligare ett avtal. Då ska Transports representanter ta striden för närmare 14 000 bevakningsanställda. De största målen är att det blir ett ettårigt avtal och 700 kronors lönehöjning.
Transport vill få till ett kort avtal, som inte sträcker sig längre än till nästa vår. Dessutom vill man att lönehöjningen följer LO:s samordning. Det skulle innebära en ökning på 700 kronor.
– Eftersom väktarna har en medellön under 25 000 kronor tjänar vi mest på att inte ha en procentökning. Men vi vill ha konsekvenshöjning av alla ersättningar, säger Jerker Nilsson, bevakningsombudsman på Transport.
Det betyder att höjningen i kronor omvandlas till procent så att andra tillägg, som ob och övertidsersättning, höjs i motsvarande grad.
En annan fråga som är aktuell är integritetsfrågan.
Transport förlorade nyligen ett mål i Arbetsdomstolen mot åkeriet DHL som tillät sin kund, Ferruform, att alkotesta förare. Transport menar att det är fel med kontroller som utförs av ”tredje part”, eftersom facket inte har möjlighet att förhandla med kundföretaget.
Men det här är något som redan är verklighet för många bevakningsanställda. Det finns flera exempel på kunder som vill kunna följa väktare i realtid via gps, och kunder som vill se CV för den person som ska bevaka just deras lokaler.
I de kommande förhandlingarna ska frågan återigen upp på bordet.
– Att kunder väljer att anlita ett auktoriserat säkerhetsbolag för att bevaka något som de är rädda om, och sedan inte litar på att den som utför jobbet gör det ordentligt, det är sjukt, säger Jerker Nilsson.
Ett sista krav från Transport är att pensionsavsättningen ska stå med i lönebeskedet, en fråga som har varit aktuell i flera av de senaste avtalsförhandlingarna.
Vid en kansliträff i förra veckan lämnade både Transport och arbetsgivarsidan, Almega, sina kravlistor.
Arbetsgivarna vill till exempel att avtalsförändringar som innebär förmåner för de anställda ska räknas av i löneutrymmet. De vill också kunna göra upp om avsteg från minimilönen direkt med arbetstagaren, i stället för genom lokala överenskommelser.
Ett annat krav är att reglerna om arbetstidsförkortning ska ändras. Arbetsgivarna vill att en anställd ska arbeta 100 procent enligt schema för att få arbetstidsförkortning. Jämfört med 50 procent, som gäller nu.
Jerker Nilsson är inte särskilt positiv till önskningarna, och påpekar att Transport kommer att jobba för att få igenom förbundets önskemål.
– Vi har fokuserat på tiden och pengarna. Vi vill ha så få krav som möjligt och ett avtal på så kort tid som möjligt, eftersom vi inte vet vad som händer efter att avtalet går ut 2014.
Vad tror du om utgången?
– Jag tror ingenting. Vi får se när förhandlingarna börjar på riktigt nästa vecka, säger Jerker Nilsson.