Tidningsbud i bil
Close
Tidningsbuden i Örnsköldsvik kan förlora jobbet när morgontidningen övergår till postutdelning. (Bilden från en annan del av landet.)
Close

Tidningsbud avskaffas i Örnsköldsvik

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda ser ut att bli först: I maj nästa år räknar tidningen med att avskaffa tidningsbuden. Kvarvarande pappersläsare får vänta tills posten kommer. 53 tidningsbud riskerar att förlora jobbet.

Sent i går eftermiddag släppte Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) och Tidningstjänst AB bomben. Planen att börja dela ut papperstidningen ska förhandlas med Transport och Unionen på Tidningsutbärarna. Men också med tidningens olika fackklubbar.

– Om det blir som planerat kan vi bli först ut i landet, säger Karin Näslund, tidningens chefredaktör.

Hon har under måndagskvällen och tisdagen haft kontakt med många läsare.

– Jag har den största förståelse för att detta kan uppfattas som en försämring, säger hon.

Karin Näslunds och tidningskoncernen Mittmedias argument är i första hand ekonomiska.

ÖA:s upplaga ligger på 12 000 pappersexemplar. En siffra som går ner. Men sedan koncernen lanserade en digital plus-tjänst ökar det totala antalet betalande läsare för första gången på många år. Det är nät-läsarna som blir fler.

– Samtidigt kostar det lika mycket att köra ut papperstidningarna trots att antalet minskar, säger Karin Näslund. Utdelningen blir dyrare per exemplar, och nu närmar vi oss en brytpunkt för att kunna fortsätta med morgondistribution.

Hennes fokus är läsarna, försäkrar hon. Med postutdelning kommer de som verkligen vill ha en papperstidning att få den. Andra får en knuff att gå över till en digital prenumeration.

Fredrik Lindfors, regionchef på Tidningstjänst, blev lite häpen när han först hörde talas om ÖA:s drastiska planer. De runt 53 anställda buden blev kanske ännu mer förvånade vid informationen i går.

– Ungefär 20 har hela sin försörjning genom budjobbet, säger han. Om de här planerna blir verklighet kanske vi har sysselsättning kvar för kanske två eller tre personer.

Hans nästa steg är att kontakta företagen som anlitar Tidningstjänst för att distribuera andra tidningar. Det handlar om rikstidningar som Dagens Nyheter och Dagens Industri, veckotidningar som Hänt i veckan och Hemmets Journal samt Transportarbetaren. När han vet om det finns någon verksamhet kvar i Örnsköldsvik, och i så fall hur stor den blir, är det dags för fackliga förhandlingar och kontinuerlig information till de anställda.

– I går var de chockade, stumma och förtegna, säger Fredrik Lindfors.

Vid de förhandlingarna kommer Åke Wijkmark, ombudsman vid Transport i Örnsköldsvik, vara med.

– Ingen kan se konsekvenserna än, säger han. Frågan är om alla tidningsbuden kommer att bli av med jobbet till slut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven Sörlin:
    3 november, 2017

    Bedrövligt beslut!
    Jag är själv inte prenumerant av ÖA. Utan av ÖP. (Östersundsposten) . Men ytfallet blir desamma!
    Får inte jag min tidning i pappersform? Då slutar jag läsa den!
    Utan min tidning i näven på morgonen, utan en app jag ska sitta och bläddra i? Glömm!!!
    Får inte jag sitta och bläddra i min pappersform av tidning kan jag lika gärna logga in på Aftonbladet, Expressen, DN eller dylikt.... Utan pappersform är lokalpressen död!

Lästips:

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.