Tidningsbud får skäll för sena morgontidningar
– Jag har jobbat länge som tidningsbud, men det här tar priset. Det är rena cirkusen, säger en anställd vid distributionsbolaget Tidningsservice i Nyköping. Sedan förra veckan har företaget haft stora problem med att få ut morgontidningarna till läsarna i tid.
– Jag träffade ett annat tidningsbud i dag som sa att hon var så trött på den här karusellen att hon tänkte söka nytt jobb. Det hade jag också övervägt om jag varit yngre, beskriver en distributör.
Budet vill inte framträda med namn men beskriver situationen som fruktansvärd.
– Förra veckan jobbade jag lika mycket som jag normalt gör under två och en halv veckas tid.
I förra veckan gick Södermanlands Nyheters vd Robert Jonsson ut i den egna tidningen och beklagade att man haft omfattande problem att distribuera lokaltidningen till läsarna. Omkring tusen prenumeranter har drabbats. Då hoppades han att alla problem skulle vara lösta före veckans utgång men de fortsätter, enligt Tidningsservice.
Orsaken till förseningarna är flera. Robert Jonsson räknar upp budens nya, omlagda turer och ovanan vid dem som ett mindre skäl. Andra problem är felaktigheter som uppdagats i kundregistren. Vissa prenumeranter har till exempel registrerats med fel postnummer. Det var inga bekymmer så länge distributörerna hade sina gamla invanda rutter, men har blivit det nu, med de nya.
Ytterligare en orsak till förseningarna är att tryckningen av Södermanlands Nyheter flyttats till Eskilstuna. Det nya tryckeriet har fått en adressfil som inte var fullständig. Det har lett till att vissa prenumeranter, som brukar få sin tidning med posten, blivit helt utan tidning.
Robert Jonsson lovar att personalstyrkan ska förstärkas för att man ska komma till rätta med problemen.
Christina Öhman är regionchef på Tidningsservice i Nyköping. Hon förklarar förseningarna med sena tidningsleveranser från tryckeriet i Eskilstuna. Regionchefen är så stressad och nedringd att hon knappt hinner svara på några frågor, men säger:
– Tidningarna ska hämtas av tidningsbuden vid halv två på natten, men nu kommer de inte förrän vid kvart, tjugo över två. Det är tråkigt för buden. De blir stressade och allt blir sent, men de kämpar på så gott de kan, fast kunderna är irriterade och distributörerna får skäll.
Hur mycket förstärkning har personalen fått? Anlitar ni fler tidningsbud?
– Jag hinner inte svara på fler frågor, säger Christina Öhman och lägger på luren.
Tidningsbudet, som vi kan kalla Lasse, beskriver frustrationen över att stå och vänta på tidningsleveransen vid hämtstället på morgnarna.
– Vi ska åka iväg med tidningarna vid tvåtiden på natten, men bilen kommer inte förrän efter två. Vi sa redan från början, när turerna lades om, att det här går inte. Det är fantasitider som vi ska hinna leverera tidningarna på.
– Allt ska gå snabbare och snabbare, men det kan ju inte gå hur snabbt som helst.
Lasse beskriver kaoset när alla buden rusar fram för att äntligen få sina tidningshögar vid hämtstället.
– Det är som en skock yra hönor. Jag kommer hem från jobbet vid halv åtta, åtta på morgonen nu. Det brukar vara den tid jag stiger upp igen annars, efter att ha lagt mig att sova efter min runda.
Arbetsledarna gör sitt bästa för att reda upp situationen och ordna fram mer personal, menar Lasse. Hans arbetslag har förstärkts med en man, som fått utökad arbetstid.
– Det är en väldig press på cheferna, de försöker och försöker men det finns inte folk att få tag i. Det här är ju inget drömyrke, om man ska vara ärlig.
Att begära semester är heller inte lönt, även om man varskott i god tid. Det blir nobben tills problemen är lösta.
– Det är första gången jag känner en sån här press under alla år. Det känns inte bra. Abonnenterna blir griniga och vissa är arga som bin. Jag förstår att de vill ha sin tidning, men vad ska vi göra?
– Folk kommer utrusande och undrar när det ska bli några förbättringar. Jag kan bara svara att jag inte vet och att jag gör mitt bästa.
En man, som får sen utdelning i distriktet, tyckte att Lasse skulle ändra om och ta honom och grannarna först.
– Det går inte, då får jag ju en massa andra prenumeranter som blir förbannade efter mig. ”Kan du inte ens lova att tidningen kommer före klockan sju”, frågade han. ”Nej”, sa jag. ”Min farmor lärde mig att inte lova saker jag inte kan hålla”. Man måste ha lite humor, fast det är irriterat, tycker Lasse.
Han är rädd att det kan dra ut på tiden att lösa problemen.
Prenumeranterna är också kritiska till Sörmlands Nyheters nya format som infördes samtidigt med den nya tryckorten, berättar Lasse. Själv tycker han att den är enklare att stoppa i brevlådorna.
– Man behöver bara vika den en gång i stället för två och den avger inte så mycket tidningsdamm. Fast den är limmad och limmet luktar. Det har redan börjat klia i händerna.
Lasse pekar också på problem med den ”elektroniska gångboken”, som inte fungerar som den ska.
– Den hinner man inte med på arbetstiden utan får ta efteråt, på fritiden.