Tidningsbud får skäll för sena morgontidningar

– Jag har jobbat länge som tidningsbud, men det här tar priset. Det är rena cirkusen, säger en anställd vid distributionsbolaget Tidningsservice i Nyköping. Sedan förra veckan har företaget haft stora problem med att få ut morgontidningarna till läsarna i tid.

– Jag träffade ett annat tidningsbud i dag som sa att hon var så trött på den här karusellen att hon tänkte söka nytt jobb. Det hade jag också övervägt om jag varit yngre, beskriver en distributör.

Budet vill inte framträda med namn men beskriver situationen som fruktansvärd.

– Förra veckan jobbade jag lika mycket som jag normalt gör under två och en halv veckas tid.

I förra veckan gick Södermanlands Nyheters vd Robert Jonsson ut i den egna tidningen och beklagade att man haft omfattande problem att distribuera lokaltidningen till läsarna. Omkring tusen prenumeranter har drabbats. Då hoppades han att alla problem skulle vara lösta före veckans utgång men de fortsätter, enligt Tidningsservice.

Orsaken till förseningarna är flera. Robert Jonsson räknar upp budens nya, omlagda turer och ovanan vid dem som ett mindre skäl. Andra problem är felaktigheter som uppdagats i kundregistren. Vissa prenumeranter har till exempel registrerats med fel postnummer. Det var inga bekymmer så länge distributörerna hade sina gamla invanda rutter, men har blivit det nu, med de nya.

Ytterligare en orsak till förseningarna är att tryckningen av Södermanlands Nyheter flyttats till Eskilstuna. Det nya tryckeriet har fått en adressfil som inte var fullständig. Det har lett till att vissa prenumeranter, som brukar få sin tidning med posten, blivit helt utan tidning.

Robert Jonsson lovar att personalstyrkan ska förstärkas för att man ska komma till rätta med problemen.

Christina Öhman är regionchef på Tidningsservice i Nyköping. Hon förklarar förseningarna med sena tidningsleveranser från tryckeriet i Eskilstuna. Regionchefen är så stressad och nedringd att hon knappt hinner svara på några frågor, men säger:

– Tidningarna ska hämtas av tidningsbuden vid halv två på natten, men nu kommer de inte förrän vid kvart, tjugo över två. Det är tråkigt för buden. De blir stressade och allt blir sent, men de kämpar på så gott de kan, fast kunderna är irriterade och distributörerna får skäll.

Hur mycket förstärkning har personalen fått? Anlitar ni fler tidningsbud?

– Jag hinner inte svara på fler frågor, säger Christina Öhman och lägger på luren.

Tidningsbudet, som vi kan kalla Lasse, beskriver frustrationen över att stå och vänta på tidningsleveransen vid hämtstället på morgnarna.

– Vi ska åka iväg med tidningarna vid tvåtiden på natten, men bilen kommer inte förrän efter två. Vi sa redan från början, när turerna lades om, att det här går inte. Det är fantasitider som vi ska hinna leverera tidningarna på.

– Allt ska gå snabbare och snabbare, men det kan ju inte gå hur snabbt som helst.

Lasse beskriver kaoset när alla buden rusar fram för att äntligen få sina tidningshögar vid hämtstället.

– Det är som en skock yra hönor. Jag kommer hem från jobbet vid halv åtta, åtta på morgonen nu. Det brukar vara den tid jag stiger upp igen annars, efter att ha lagt mig att sova efter min runda.

Arbetsledarna gör sitt bästa för att reda upp situationen och ordna fram mer personal, menar Lasse. Hans arbetslag har förstärkts med en man, som fått utökad arbetstid.

– Det är en väldig press på cheferna, de försöker och försöker men det finns inte folk att få tag i. Det här är ju inget drömyrke, om man ska vara ärlig.

Att begära semester är heller inte lönt, även om man varskott i god tid. Det blir nobben tills problemen är lösta.

– Det är första gången jag känner en sån här press under alla år. Det känns inte bra. Abonnenterna blir griniga och vissa är arga som bin. Jag förstår att de vill ha sin tidning, men vad ska vi göra?

– Folk kommer utrusande och undrar när det ska bli några förbättringar. Jag kan bara svara att jag inte vet och att jag gör mitt bästa.

En man, som får sen utdelning i distriktet, tyckte att Lasse skulle ändra om och ta honom och grannarna först.

– Det går inte, då får jag ju en massa andra prenumeranter som blir förbannade efter mig. ”Kan du inte ens lova att tidningen kommer före klockan sju”, frågade han. ”Nej”, sa jag. ”Min farmor lärde mig att inte lova saker jag inte kan hålla”. Man måste ha lite humor, fast det är irriterat, tycker Lasse.

Han är rädd att det kan dra ut på tiden att lösa problemen.

Prenumeranterna är också kritiska till Sörmlands Nyheters nya format som infördes samtidigt med den nya tryckorten, berättar Lasse. Själv tycker han att den är enklare att stoppa i brevlådorna.

– Man behöver bara vika den en gång i stället för två och den avger inte så mycket tidningsdamm. Fast den är limmad och limmet luktar. Det har redan börjat klia i händerna.

Lasse pekar också på problem med den ”elektroniska gångboken”, som inte fungerar som den ska.

– Den hinner man inte med på arbetstiden utan får ta efteråt, på fritiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.