Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

– Vi kan inte tillåta att vår personal blir hotad, säger Annika Kjelldahl, områdeschef på Prolog i Norrtälje.

En sommarvikarie på distributionsföretaget drabbades i fredags av en mycket hotfull man. Hon delade ut tidningar i ett sommarstugeområde utanför staden när mannen hoppade fram, slog på bilen och tvingade henne att stanna. När han stod mitt i vägen hotade han budet med en sten som såg ut som en kullersten. Han hängde över motorhuven och skrek ”om du gör om det där ska jag se till att du blir ordentligt skadad”.

Tidningsbudet berättar i Norrtelje Tidning att mannen verkade tycka att hon hade kört för fort.

Händelsen polisanmäldes, men budets chef agerade snabbare än den polis som utreder händelsen.

– Jag snokade rätt på vem det var och åkte ut till farbrorn, berättar Annika Kjelldahl. Han erkände och blev väldigt ångerfull över att han tagit i så hårt.

Mannen hävdade att bilen körts i någonstans mellan 80 och 90 kilometer i timmen.

– Hastigheten går att kontrollera i våra bilar. Budet körde 44 kilometer i timmen, säger Annika Kjelldahl.

Områdeschefen berättar att tidningsbudet mår ok efter händelsen. Hon har fått byta område med en annan distributör.

Natten före denna händelse blev ett tidningsbud i Bjärnum, Hässleholm, både hotat och misshandlat.

Det började med att en bil kom farande och var nära att frontalkrocka med tidningsbudets, berättar tidningen Norra Skåne. När budet gick fram till det andra fordonet såg han tre unga män. Föraren var maskerad och hotade honom med en elpistol. Samma man slog honom i ansiktet med flera knytnävslag.

Polisen larmades, och kunde gripa de tre männen efter att de hade kört in i ett träd.

Det tredje brottet mot en tidningsdistributör skedde i Västerås under natten mot i dag, måndag.

Två personer cyklade i väg på budets elcykel, försedd med två korgar för tidningarna hängande på sidorna. Dock lyckades tjuvarna inte hantera cykeln, tror polisen. De övergav den efter ett hundratal meter då de troligen upptäckte att de var förföljda.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport, ansvarig för tidningsbuden.

– Det är svårt att säga om det är en trend med brott mot tidningsbud, säger han. Men mer folk är ute och rör sig på kvällar och nätter under sommaren, och då ökar sannolikheten för brott.

Han konstaterar att det alltid är obehaglig att drabbas av hot, stöld eller misshandel.

– Jag hoppas att budens arbetsgivare tar sitt ansvar efter de här händelserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Karin Löfgren:
    8 augusti, 2018

    Mycket bra att ni belyser detta! Våld är aldrig okej och att få sin arbetsplats otrygg är hemskt. Jag har själv vid 2 tillfällen råkat ut för det som dottern nu råkade ut för. Man går vidare, men man glömmer det aldrig. Jag kan bara säga att Annika på Prolog har varit fantastisk. Hon har gjort allt och mer där till. Önskar att alla fick möjligheten att ha en sådan chef. När polisen inte gjorde sitt jobb så såg hon till att det blev gjort. Vilken kvinna!!
    Tyvärr verkar polisen inte på något sätt prioritera fall som detta. Ignorans och arrogans mötte oss på stationen. En vänlig och empatisk polis jag träffade dagen efter, sa rätt ut att jag inte skulle hoppas för mycket när det gäller att något skulle hända med ärendet... Trist men sant.
    Kämpa på alla ni där ute. Ni är guld värda!

Lästips:

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.