Annika Jonsson kör 17 mil varje arbetspass, Lennart Thuresson kör 12. Båda är veteraner bland tidningsbuden i Jämtland, och vet att man måste kunna byta ett däck om det blir punktering på natten.
Close
Annika Jonsson kör 17 mil varje arbetspass, Lennart Thuresson kör 12. Båda är veteraner bland tidningsbuden i Jämtland, och vet att man måste kunna byta ett däck om det blir punktering på natten.
Close
Avtalsrörelsen: Tidningsbud & reklamutdelare

Tidningsbud oroar sig för pensionen

Tidningsbud. Nog går det att försörja sig som tidningsbud – om man bor på landet i ett hus som är färdigbetalat. Däremot finns oron för att pensionen inte ska räcka, både hos Annika Jonsson och Lennart Thuresson.

– Den blir jättelåg och det är skrämmande, säger hon som har jobbat deltid hela livet. De senaste 15 åren med att dela tidningar i samhällen, byar och på landet söder om Östersund.

De börjar med att presentera sig för varandra. Två tidningsbud på samma företag, med samma tidningstitlar i bilen, möts på kontoret en novembermorgon när Transportarbetaren vill intervjua.

– Kollegorna, dem träffar man bara på julfesten, säger Lennart Thuresson.

Annika Jonsson berättar att hon brukar titta upp på kontoret när hon ändå är i stan, så där känner hon folk.

Frågan gäller vad två tidningsbud med många års erfarenhet och långa bildistrikt utanför Östersund vill skicka med till Transports avtalsförhandlare. Annika Jonsson medger att hon gick ur facket och a-kassan när hon fyllde 65. Tre år senare fortsätter hon att jobba, men numera bara varannan vecka.

– Jag skulle nog vilja att det togs hänsyn när vi får nya tidningar, säger hon. Förr vägdes extratidningarna och gav mera pengar …

Bra vinterdäck

Annars ligger Annika Jonsson krav på arbetsgivaren lite utanför avtalsrörelsen:

– Det absolut viktigaste är att vi får bra vinterdäck! Men själv är jag så gammal nu så att jag åker in på verkstaden och låter dem byta till nya däck om jag märker att de börjar bli dåliga.

Lennart Thuresson är 61 och vet inte hur länge kroppen håller, det värker i axlar bland annat. Men han vet av erfarenhet att en tillvaro som sjukpensionär inte fungerar.

– Jag kunde bara inte gå hemma.

Framtiden för papperstidningar och tidningsbud?

– Sociala medier har förstört allt. Men nu går det någorlunda igen, säger Lennart Thuresson. Tidningarnas tapp har stannat av.

– Tja, många går över till tidning på fredag och lördag plus digitalt, säger Annika Jonsson. Många gamla vill se dödsannonserna på lördagarna.

Fler veckotidningar

Båda ser att flera veckotidningar på sistone har ökat i lasten. Och båda vet att distrikten ritas om in på det nya året. Längre rundor med färre tidningar ger ändå lite mer på lönekontot.

– Om man har en tjänst på runt 75 eller 80 procent av heltid klarar man sig här uppe, säger Annika Jonsson och får medhåll av kollegan.

– Det beror på hur man bor och vad det kostar. Men de som jobbar heltid på bilverkstan får inte ut mer än vi.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Däckbytartider
Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.

Lugnet före stormen

Gummiverkstad. Rockbandet Slade ljuder ur högtalarna och smält snö droppar i håret på däckmontörerna i splitternya lokaler vid däckverkstan Ingers däck. Men vem är Inger? Tungbilsmontören som rycker ut heter Jennie.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.