Tidningsbud på marsch

Papperstidningarnas sjunkande upplagor hotar tidningsbudens jobb. Men en ljusnande framtid kan finnas i andra produkter som brev och paket.

– Är det värt att kliva upp och jobba två, tre timmar för den lön vi har?

Peter Bengtsson, Tomelilla, uttalar frågan som ligger och bubblar under ytan när tidningsbud från tre länder pratar nutid och framtid, likheter och olikheter.

Andra dagen på skandinaviska transportarbetarkonferensen i Lund handlar det om branschvisa diskussioner. Stämningen är inte på topp när runt 25 tidningsbud samlas i sal Baldringe på Scandic-hotellet.

Statistik som visar att tidningsbud dör en för tidig död resulterar i förslag om en facklig granskning av vad som ligger bakom. De svenska siffrorna, som Transportarbetaren har skrivit om, väcker frågor och funderingar hos tidningsbuden i Norge och Danmark.

Papperstidningarnas pågående dödskamp är en fråga som tynger hela seminariet. Sjunkande upplagor har resulterat i kortare arbetstider, sämre inkomst – och svårare att försörja sig.

– Min lokaltidning har minskat pappersutgivningen med två dagar i veckan, berättar Maya Olsen, från Mandal i Norge. Men den gör dagliga tidningar på nätet för prenumeranterna.

– När jag började dela ut tidningar för åtta år sedan jobbade jag sex timmar per natt. Nu är jag nere på två timmar och en kvart, vittnar Peter Bengtsson.

Mer problem: tuffare klimat med arbetsgivare som misstror och kollar, dåliga eller obefintliga arbetskläder och skor, svårigheter att organisera bud från andra länder och risk för lönedumpning i storstäderna där de dominerar.

– Arbetsgivaren kan pressa deras löner genom att lägga fast en orimligt kort tid för dem att klara sitt distrikt, hörs från Danmark där betingslöner gäller.

Så sveper framtidstron in i salen efter att Lars Jonasson, heltidsfacklig i Göteborg, har beskrivit den mycket allvarliga situationen med pressade tider och fler produkter på samma arbetstid som tidigare.

– Men just det är ju positivt, säger han. Med de nya produkterna kan vi få upp arbetstiden på natten till fem timmar i vissa områden.

– Och det öppnar för merarbete på dagen för dem som vill ha mer arbetstid, säger Torkel Blom, som sitter i svenska Transports styrelse. Då kan det gå att försörja sig som tidningsbud igen.

Nya produkter? Från alla tre länderna beskrivs hur tidningsbud, postbilar, en budfirma och reklamdistributören kan köra samma sträcka – och leverera sina olika produkter till samma hushåll. Att slå ihop vissa verksamheter är redan verklighet på olika håll.

– Då är vår fördel att vi jobbar sju dagar i veckan, konstaterar någon.

Enigheten är dock stor om att det krävs investeringar för att tidningsbud ska bära ut även post och paket. Breven kan inte hämtas eller sorteras i en busskur där tidningsbunten i dag väntar på sitt bud.

Innan de skandinaviska tidningsbuden avslutar för att göra sig i ordning till kvällens middag tar de med sig ett eller annat tips från de andra länderna:

I Norge får buden extra betalt när de delar ut paket. I Sverige är paketen frivilliga, men inte i Danmark. I Norge finns en tvistenämnd som avgör om facket och arbetsgivaren är oense om hur lång tid en rutt ska ta. Och när det gäller arbetskläder då kan tidningsbuden plocka argument från de företag och länder som har lyckats bäst.

Alltså inte från den som rapporterar om bud som bara får reflexväst och broddar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.