Tidningsbud rasar över rigida semesterregler

Många tidningsbud i Sydsverige är besvikna på arbetsgivaren, Tidningsbärarna. Företaget har ensidigt bestämt att årets huvudsemester ska vara fyra veckor och tas ut under två alternativa, tidsmässigt låsta perioder i sommar. – Vi känner oss helt överkörda. Som bud jobbar man sex dagar i veckan. Vi behöver kunna ta ut semester flexibelt för att orka, säger en kvinna som nu ställer sig bakom ett uttalande riktat direkt till Tidningsbärarna.

I går kväll samlades ett 20-tal bud till ett fackligt möte i Transports lokaler i Växjö.

Den stora frågan på dagordningen var årets semestrar. Tidningsbärarna, som numera sköter distributionen i stora delar av Sydsverige, gick i höstas ut med att semesterutläggningen ska stramas upp.

Bud som tidigare kunnat begära ledighet relativt fritt får i princip två val. Huvudsemestern låses till fyra veckor. De ska antingen tas ut veckorna 26–29. Eller 30–33. En liten öppning ges för att ta ut ledigheten andra tider – men då ska det ändå vara fyra veckor i sträck.

I höstas kallade Tidningsbärarna facket till mbl-förhandling om den nya ordningen. Transport protesterade, men fick inget gehör. Företaget gick inte ens med på att banta den obligatoriska perioden till tre veckor.

Efter det skickade företaget ut ett brev till alla anställda där man uppmanas att senast den 15 januari kryssa i önskemål. Transports fackliga förtroendemän har mött starka reaktioner ute bland buden. Andreas Kindesjö är ombudsman i Växjö:

– Enligt kollektivavtalet har buden sexdagarsvecka. Jag pratade med en anställd som valt att ta ut nästan hela semestern bara som lediga lördagar. För att palla med. Andra jobbar gärna på sommaren, då det är ljust och bra väglag. Sedan tar man ledigt under den mörka, tunga årstiden.

När Transport kallade till fackligt möte fylldes lokalen till sista platsen. En ung tjej sa:

– Företaget kör över oss. Kraven känns orimliga. Inte minst att man ska tvingas bestämma sig redan till den 15 januari. Jag är inte ens intresserad av sommarsemester.

Ett annat bud fyllde i:

– Tidningsbärarna agerar fruktansvärt stelbent. Hur tror företaget att folk ska må efter det här? Mest synd blir det om dem som måste ta den första perioden, veckorna 26–29. Hösten blir gräsligt lång. Det är många som gett uttryck för det.

Diskussionen på mötet blev stundtals het. Förutom ilskan över semesterutläggningen vittnade många om svårigheter med att rapportera in och få betalt för övertiden, när utdelningen inte gått som planerat.

Buden enades till slut om att skriva ett eget uttalande, riktat direkt till Tidningsbärarnas högsta ledning. Det lyder så här:

 

Uttalande från möte med tidningsbud,
Växjö 2013-02-04:
”Vi är inte nöjda med Tidningsbärarnas fyrkantiga utlägg av huvudsemestern. Vi kräver att det enskilda tidningsbudet får ett större inflytande över semesterns förläggning.

Tidningsutdelning är ett deltidsarbete och för många ett extrajobb. Därför måste företaget ta större hänsyn, så att man kan arbeta kvar. Buden måste kunna samordna sin ledighet med andra jobb, med barnens skollov och den semester som ”respektive” har och så vidare.”

Besvikna och arga tidningsbud

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.