Tidningsbuntar och lådor med post
Close
Tidningarna ska inte längre levereras till busskurer, som här. Buden hämtar tidningar och e-handelspaket i fasta lokaler i stället.
Close

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

– Det är klart att det är negativt att en del måste sluta, säger Anders Wendt, arbetsplatsombud för Transport på Nim distribution, och förklarar samtidig varför han i grunden ändå är positiv:

– Transport har kämpat i åratal för att tidningsbuden ska få högre sysselsättningsgrad, och det är ett av företagets syften med den här omorganisationen.

Buden kommer att få fasta lokaler – noder – där tidningar och annat ska hämtas. Där finnas en arbetsledare varje natt, samtidigt som noden blir en träffpunkt. I dag plockar buden upp buntar med tidningar i busskurer och utanför butiker.

– Det blir också en förbättring, tycker Anders Wendt.

Nim har i dag runt 1 050 anställda. Med omorganisationen, som ska vara klar sommaren 2019, kommer antalet att minska rejält. De 55 tjänster som Arbetsförmedlingen nu har fått varsel om handlar om etapp ett av åtta. Halva Malmö berörs i detta första steg, och till sommaren ska nyordningen gälla i hela spridningsområdet för Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad.

Bakgrunden är morgontidningarnas sjunkande upplagor. Men också att tidningsbuden får mer och mer e-handelspaket att leverera.

Omorganisationen går ut på att hela utdelningsområdet delas in i ett antal rutter som ska ta ungefär en timme vardera. Varje natt tilldelas respektive tidningsbud ett antal rutter som ska fylla den avtalade arbetstiden. Det betyder att en för natten tung rutt, kanske med totaldistribution av någon tidning, inte behöver betyda övertid för budet.

– För våra medlemmar blir det ett sätt att slippa stressen, säger Linda Svensson, ombudsman på Transport i Malmö, som också är positiv till förändringarna på Nim.

I dag är den genomsnittliga arbetstiden för Nims tidningsbud 155 minuter per arbetsdag. Med den nya organisationen och indelningen ska tillsvidareanställda cykelbud ha en arbetstid på lägst 180 minuter (tre timmar) på vardagarna. På lördagar och söndagar blir deras arbetstid 240 minuter (fyra timmar). För bilbuden ska fyra timmar gälla veckan runt. Fler bud än i dag kommer använda bil eller elcykel, gångbuden minskar i antal.

– Tyvärr blir konsekvensen att en del av våra kunniga och engagerade anställda sannolikt får lämna oss, säger Jessica Svenmar, vd på Nim.

Den 25 oktober fortsätter förhandlingarna mellan Nim och Transport om varslen i Malmö.

– Jag ska titta på las-listorna inför diskussionen, säger arbetsplatsombudet Anders Wendt.

– Vi räknar med att följa det regelverk som finns i las, säger företagets direktör Jessica Svenmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.