Tidningsbuntar och lådor med post
Close
Tidningarna ska inte längre levereras till busskurer, som här. Buden hämtar tidningar och e-handelspaket i fasta lokaler i stället.
Close

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

– Det är klart att det är negativt att en del måste sluta, säger Anders Wendt, arbetsplatsombud för Transport på Nim distribution, och förklarar samtidig varför han i grunden ändå är positiv:

– Transport har kämpat i åratal för att tidningsbuden ska få högre sysselsättningsgrad, och det är ett av företagets syften med den här omorganisationen.

Buden kommer att få fasta lokaler – noder – där tidningar och annat ska hämtas. Där finnas en arbetsledare varje natt, samtidigt som noden blir en träffpunkt. I dag plockar buden upp buntar med tidningar i busskurer och utanför butiker.

– Det blir också en förbättring, tycker Anders Wendt.

Nim har i dag runt 1 050 anställda. Med omorganisationen, som ska vara klar sommaren 2019, kommer antalet att minska rejält. De 55 tjänster som Arbetsförmedlingen nu har fått varsel om handlar om etapp ett av åtta. Halva Malmö berörs i detta första steg, och till sommaren ska nyordningen gälla i hela spridningsområdet för Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad.

Bakgrunden är morgontidningarnas sjunkande upplagor. Men också att tidningsbuden får mer och mer e-handelspaket att leverera.

Omorganisationen går ut på att hela utdelningsområdet delas in i ett antal rutter som ska ta ungefär en timme vardera. Varje natt tilldelas respektive tidningsbud ett antal rutter som ska fylla den avtalade arbetstiden. Det betyder att en för natten tung rutt, kanske med totaldistribution av någon tidning, inte behöver betyda övertid för budet.

– För våra medlemmar blir det ett sätt att slippa stressen, säger Linda Svensson, ombudsman på Transport i Malmö, som också är positiv till förändringarna på Nim.

I dag är den genomsnittliga arbetstiden för Nims tidningsbud 155 minuter per arbetsdag. Med den nya organisationen och indelningen ska tillsvidareanställda cykelbud ha en arbetstid på lägst 180 minuter (tre timmar) på vardagarna. På lördagar och söndagar blir deras arbetstid 240 minuter (fyra timmar). För bilbuden ska fyra timmar gälla veckan runt. Fler bud än i dag kommer använda bil eller elcykel, gångbuden minskar i antal.

– Tyvärr blir konsekvensen att en del av våra kunniga och engagerade anställda sannolikt får lämna oss, säger Jessica Svenmar, vd på Nim.

Den 25 oktober fortsätter förhandlingarna mellan Nim och Transport om varslen i Malmö.

– Jag ska titta på las-listorna inför diskussionen, säger arbetsplatsombudet Anders Wendt.

– Vi räknar med att följa det regelverk som finns i las, säger företagets direktör Jessica Svenmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.