Tidningsbuden avskaffas i Dalsland

Tidningsbud. Den 15 december kommer prenumeranter i norra Dalsland att få sin morgontidning med post. Tre tidningar tänker inte längre använda tidningsbud och runt tio anställda hotas av uppsägning.

Tidningarna Bohusläningen, TTELA och Göteborgs-Posten, som tillhör mediekoncernen Stampen, blir först ut att i ett större område sluta dela ut papperstidningar på morgonen. Cirka 400 prenumeranter i Bengtsfors och Dals-Ed i norra Dalsland kommer om några veckor att få sin morgontidning med posten. Om de inte väljer att läsa tidningen digitalt istället.

– Bakgrunden är att morgondistribution för just detta område är alldeles för kostsamt för oss i förhållande till de intäkter prenumerationerna genererar. Vi eftersträvar en långsiktig och lönsam affär, säger Johan Hansson, vd på Stampen Media, till P4 Väst.

Transports ombudsman Mikael Ladman gör sig beredd på uppsägningsförhandlingarna för tiotalet tidningsbud.

– Vad ska vi göra? frågar han med en suck. Det är tragiskt att en bransch är på väg att försvinna, men tidningsupplagorna sjunker.

Även rikstidningarna har hoppat av morgonutdelningen i området.

– Vi kommer att fortsätta med utdelning två morgnar i veckan, berättar Peter Ehn, regionchef på Tidningstjänst. Lokala Bengtsfors-Tidningen/Dalslänningen håller fast vid morgondistribution.

Allt talar för att tidningsbuden som blir av med sina arbeten kommer att jobba kvar till den 3 februari, även om de tre tidningarna slutar med utdelningen i december.

I slutet av oktober meddelade Örnsköldsviks Allehanda att papperstidningen från och med maj nästa år ska delas ut med post. Där riskerar 53 tidningsbud att förlora jobbet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    24 november, 2017

    Inte någon som helst insyn i branschen från Transportsanställda och tidningen. Vilket är som det alltid har varit och med all sannolik alltid kommer att förbli. Det anställs fler tidningsbud på de flesta håll. Det är enbart i Tidningstjänst områden som problemen med nerdragningar finns. Tidningstjänst ägs av Postnord och blockerar alla övriga produkter. Det är inte tillåtet att ta över tidningsdistributionen genom Postnords brevbärare eftersom entreprenörer inte är tillåtna i branschen.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.