Tidningsbuden jobbar kvar i Småland
Tidningsbud. Hall Media säljs till två stora medieföretag med inriktning på lokaltidningar. Planerade stora nedskärningar får avvakta. Varslet om uppsägning för 95 tidningsbud blir inte allvar.
– De nya ägarna är inte alls inne på att dra ner på papperstidning och eller abonnemang, säger Morgan Sparrenholt.
Han är ombudsman på Transport i Jönköping och var på en första information med de blivande ägarna i torsdags. Där fick han flera positiva besked om koncernen som i dag ger ut ett antal tidningar i Småland och Västergötland.
Att Hall Media ska säljas till norska tidningskoncernen Amedia och Bonnierägda Mittmedia berättade de egna tidningarna och andra lokala medier tidigare i veckan. Affären ska dock godkännas av Konkurrensverket innan den träder ikraft. Priset på den småländska tidningskoncernen är inte offentligt.
Amedias vd Are Stokstad kommenterade köpet för SVT i Jönköping:
– Vår vision är att skapa starka, lönsamma lokala tidningar baserade på oberoende kvalitetsjournalistik. Bra lokaljournalistik är det bästa receptet för digital framgång.
Så sent som i november var inriktningen en annan i den gamla koncernen. Tidningsbud och journalister skulle sägas upp. Posten skulle ta över en del av utdelningen. Tidningstitlar skulle slås ihop och samma tidning täcka större områden. Dåvarande direktören räknade med att Hall Media i framtiden skulle bli helt och hållet digitalt.
– Alla förändringar har stoppats tills affären har gått igenom, berättar Morgan Sparrenholt. Sedan vet vi ju inte vad de nya ägarna gör när de väl är på plats, men jag är försiktigt positiv.
Han vet dock att varslet av 95 tidningsbud inte är aktuellt längre. Inga bud sades upp på Hall Media i Småland.
Hall Media ger i dag ut tio prenumererade dagstidningar, med olika utgivningsfrekvens: Jönköpings-Posten, Smålands-Tidningen, Vetlanda-Posten, Tranås Tidning, Smålands Dagblad, Värnamo Nyheter, Smålänningen, Falköpings Tidning, Västgöta-Bladet och Skaraborgs Läns Tidning. Lägg till dessa ett antal gratistidningar som totaldistribueras i sina respektive områden.
Tidningarna når sammanlagt över 250 000 läsare. Prenumeranterna är cirka 70 000 och av dem har runt 17 000 valt bara en digital utgåva.