Krönika

Tidningsbudens akademi

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen
Close
En tidning morgon där morgondimman lättar.
Close

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Tänk dig ett team som kommer med ett stort leende till arbetsplatsen mitt i natten. Uniformen varierar utifrån vädret. Den är i mörk bomull och jackorna är troligast är i läder (finns även i veganläder), bästa materialet mot vind. De har streck på ärmarna, i reflex, som visar hur länge de jobbat. Allt är redan lastat och klart av ett team som sköter lastandet. Kaffe och tillhörande snacks är också på plats i mugghållarna.

En mörk skogsväg. Foto: Martina Hansen
En mörk skogsväg. Foto: Martina Hansen

Det är bara att sätta sig och köra iväg. De som råkar vara vakna och se dem vinkar på dem som om de vore kändisar. Alla ser upp till hjältarna som kör omkring på vägarna varje natt. Det är numera ett statligt yrke då det krävs universitetsutbildning för att få lov att göra det de gör. Det är en utbildning som idag mest påminner om trafikflygarens.

Den enda behörighet man behövde för att komma in på utbildningen var bra betyg i matematik, fysik och engelska 2. Som urvalstest behövs det anlags- och färdighetstester. Om du inte kan orientera dig dagtid är du dåligt kvalificerad för jobbet som sker ibland i totalt mörker och dimma. Fobier mot till exempel möss och råttor lämpar sig inte heller. Förutom den grundläggande körteorin och uppkörningen lär man sig navigation, meteorologi, hälsa i samband med nattarbete och vilda djur.

Rådjur vid vägkanten. Foto: Martina Hansen
Rådjur vid vägkanten. Foto: Martina Hansen

Man har tillstånd av markägarna att jaga, ett visst antal djur, när man ändå är där ute. Det är inte bara skickliga bilförare där ute, utan även skickliga skyttar. Med sig har de alltid en person till i baksätet. Denne tar över om kapten skulle behöva en paus. Samtliga har en grundläggande fordonsmekanisk utbildning. Om något händer med bilen vet båda hur man åtgärdar det. Hur är det med de som kör Paxter och cykel då?

Åter till verkligheten. Idag anser man att det bara är ett extrajobb att vara tidningsbud. Hur svår kan det vara att lägga en tidning i en brevlåda? Det kan faktiskt vara hur svårt som helst. Det finns så många hinder. Alltifrån att brevlådan sitter 54 våningar upp till att en bil går sönder mitt i rundan. De har ingen som lastar åt dem, det får de själva göra.

Norrsken. Foto: Martina Hansen
Norrsken. Foto: Martina Hansen

De jobbar alltid ensamma i alla möjliga väderfenomen från klart väder till orkan med klass 2-varning. Träd kan falla, bilar står i vägen för brevlådorna, abonnenterna gömmer brevlådorna i buskar och bakom träd, det är is på gatorna, risken att halka av vägen är stor och man riskerar att drunkna i skyfallen. Men inget stoppar tidningen från att komma fram förrän rimligheten tar slut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Porträttbild på leende 91-årig, gråhårig man med vit skjorta

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

Transportarbetarens logga

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Fler vill bli flygmekaniker – ont om praktikplatser

Utbildning. Branschen skriker efter flygmekaniker. Söktrycket till utbildningarna har ökat, och nu har eleverna svårt att hitta praktikplatser.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.