Krönika

Tidningsbudens akademi

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen
Close
En tidning morgon där morgondimman lättar.
Close

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Tänk dig ett team som kommer med ett stort leende till arbetsplatsen mitt i natten. Uniformen varierar utifrån vädret. Den är i mörk bomull och jackorna är troligast är i läder (finns även i veganläder), bästa materialet mot vind. De har streck på ärmarna, i reflex, som visar hur länge de jobbat. Allt är redan lastat och klart av ett team som sköter lastandet. Kaffe och tillhörande snacks är också på plats i mugghållarna.

En mörk skogsväg. Foto: Martina Hansen
En mörk skogsväg. Foto: Martina Hansen

Det är bara att sätta sig och köra iväg. De som råkar vara vakna och se dem vinkar på dem som om de vore kändisar. Alla ser upp till hjältarna som kör omkring på vägarna varje natt. Det är numera ett statligt yrke då det krävs universitetsutbildning för att få lov att göra det de gör. Det är en utbildning som idag mest påminner om trafikflygarens.

Den enda behörighet man behövde för att komma in på utbildningen var bra betyg i matematik, fysik och engelska 2. Som urvalstest behövs det anlags- och färdighetstester. Om du inte kan orientera dig dagtid är du dåligt kvalificerad för jobbet som sker ibland i totalt mörker och dimma. Fobier mot till exempel möss och råttor lämpar sig inte heller. Förutom den grundläggande körteorin och uppkörningen lär man sig navigation, meteorologi, hälsa i samband med nattarbete och vilda djur.

Rådjur vid vägkanten. Foto: Martina Hansen
Rådjur vid vägkanten. Foto: Martina Hansen

Man har tillstånd av markägarna att jaga, ett visst antal djur, när man ändå är där ute. Det är inte bara skickliga bilförare där ute, utan även skickliga skyttar. Med sig har de alltid en person till i baksätet. Denne tar över om kapten skulle behöva en paus. Samtliga har en grundläggande fordonsmekanisk utbildning. Om något händer med bilen vet båda hur man åtgärdar det. Hur är det med de som kör Paxter och cykel då?

Åter till verkligheten. Idag anser man att det bara är ett extrajobb att vara tidningsbud. Hur svår kan det vara att lägga en tidning i en brevlåda? Det kan faktiskt vara hur svårt som helst. Det finns så många hinder. Alltifrån att brevlådan sitter 54 våningar upp till att en bil går sönder mitt i rundan. De har ingen som lastar åt dem, det får de själva göra.

Norrsken. Foto: Martina Hansen
Norrsken. Foto: Martina Hansen

De jobbar alltid ensamma i alla möjliga väderfenomen från klart väder till orkan med klass 2-varning. Träd kan falla, bilar står i vägen för brevlådorna, abonnenterna gömmer brevlådorna i buskar och bakom träd, det är is på gatorna, risken att halka av vägen är stor och man riskerar att drunkna i skyfallen. Men inget stoppar tidningen från att komma fram förrän rimligheten tar slut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.