Tidningsbudet Roger Sjöberg
Close
Tidningsbudet Roger Sjöberg får fler kollegor när Lrnsköldsviks Allehanda går tillbaka till morgonutdelning.
Close

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Natten till den 1 oktober ställde tidningsbudet Roger Sjöberg klockan på 23:30 för att hinna sortera utdelningen innan de nya buden kom till arbetsplatsen. Han var en av tre bud som fick ha kvar jobbet efter att utdelningen av lokaltidningen Örnsköldsviks Allehandas (ÖA) upphörde för drygt ett år sen. Han är glad över att tidningen ska delas ut till morgonkaffet igen.

– Morgontidningen ska komma på morgonen. Det är ingen som vill ha den på eftermiddagen, säger han.

Det var den 30 oktober 2017 som 53 tidningsbud fick veta att ÖA:s morgonutdelning skulle läggas ned. Tidningens dåvarande chefredaktör förklarade nedläggningen med att antalet pappersläsare hade minskat de senaste åren, medan antalet nätläsare gått upp. Örnsköldsvik pappersläsare skulle alltså få vänta in tidningen med posten i stället.

Tre av de 53 dåvarande tidningsbuden fick fortsatt jobb, eftersom att Dagens Nyheter och Dagens Industri behöll morgonutdelningen i de centrala delarna av staden.

Läsare återvänder

I våras köpte Bonnier News upp Mittmedia-koncernen och ÖA fick ny ägare. Ett och ett halvt år efter att utdelningen lades ned kom nya besked: Tidningen ska återigen delas ut på morgonen, men bara i de centrala delarna av kommunen.

Sandra Bygdén Shameh
Sandra Bygdén Shameh. Foto: Izabelle Nordfjell/ÖA

– Nu när vi har Bonnier som ägare är det lätt att hoppa på utdelningsslingan de redan har, säger tidningens nya chefredaktör Sandra Bygdén Shameh.

Hon berättar att tidningen tappade ungefär tio procent av de betalande kunderna från offentliggörandet i november 2017 tills förändringen var genomförd i juni 2018. Nu när morgonutdelningen satt i gång igen har tidningens kundtjänst mottagit flera samtal från glada prenumeranter.

– Det var förvånansvärt många som tecknat pappersprenumeration på bara en dag, säger hon.

Flera återanställs

Inför att tidningen började delas ut på morgonen igen har fem nya bud anställts, så att det är totalt åtta tidningsbud.

– Merparten av de nyanställda har jobbat hos oss förut, säger Fredrik Lindfors, regionchef på Tidningstjänst AB.

De åtta buden kommer att arbeta i ett område som förut täcktes av cirka tjugo personer. Fredrik Lindfors förklarar den minskade arbetsstyrkan med att ÖA tappat många prenumeranter i samband med att morgonutdelningen lade ned. Till följd av det finns det inte lika många tidningar att dela ut.

– Budens enskilda distrikt är nu snäppet större och de kommer att behöva åka längre än vad de gjorde innan 2018, säger Fredrik Lindfors.

Riskanalys

Charina Nordwall, som är regionalt skyddsombud på Transport i mellersta Norrland, har inte haft direkt kontakt med arbetsgivaren, men reagerar på uppgifterna om att åtta bud ska arbeta på ett område som förut täcktes av cirka tjugo bud.

– Även om det är färre tidningar som delas ut kan det bli aktuellt med en riskanalys för att se hur arbetsmiljön blir för de anställda, säger hon.

Tidningsbudet Roger Sjöberg berättar att han kom hem klockan sju efter första rundan. Han tror att rutten kommer att gå snabbare när han har gjort den några gånger. Nu kör han en tre-milarunda i stället för 16-milarundan han gjorde innan utdelningen lades ned 2018.

– Det enda negativa är att tidningen bara delas ut i staden, de som bor på landsbygden kommer inte få den, säger han.

Chefredaktören på ÖA berättar att det för tillfället inte finns några planer på att utöka distributionen till den gamla rutten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.