Tidningsbudet Roger Sjöberg
Close
Roger Sjöberg har delat tidningar i snaert 30 år. Han kan förlora jobbet om ÖRnskölds Allehanda går över till postdistribution.
Close

Tidningsbudet som älskar sitt jobb

Tidningsbud. Det kom som en chock. Chefen berättade om planerna på att sluta dela ut morgontidningen på morgonen. Sedan satte han sig ner. Tidningsbuden blev tysta, berättar budet Roger Sjöberg som väntar med att se det som ett definitivt besked.

– Jag älskar det här jobbet! Jag älskar att köra bil och jag älskar att städa och tvätta och fixa med bilarna, säger han.

Roger Sjöberg har delat tidningar sedan februari 1988. Om Örnsköldsviks Allehanda gör allvar av planerna att skicka ut tidningen med post kommer karriären att ta slut efter 30 år.

– Men då blir det kanske att köra budbil … eller jobba med bilskötsel. Jag har gått nio år i skolan och jobbat sedan jag var 16 så det blir att se sig omkring nu.

Tidningsbuden hade kallats till ett viktigt möte på tidig måndagskväll. Den allmänna teorin var att det skulle handla om Örnsköldsviks Allehandas byte av tryckeri. Kanske något om nya scheman?

Så kom beskedet: Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) planerar att dela ut papperstidningen med posten från och med maj nästa år. En hel del mbl-förhandlingar återstår innan det blir verklighet, men avsikten är att inte längre använda tidningsbud.

Fredrik Lindfors, regionchef på utbärningsföretaget Tidningstjänst, berättade.

– Det syntes att han också var tagen, säger Roger Sjöberg. Det känns som om det är allvar, men jag väntar ändå med att ta det som ett definitivt besked. Och jag undrar hur det ska gå med de andra titlarna. Vi delar ju ut 27 tidningar utöver ÖA.

Själv har han svårt att förstå ÖA:s strategi. Tror att de flesta prenumeranter vill ha tidningen på morgonen, och inte till elvakaffet. Den digitala upplagan, som växer, är inget som han personligen tror på.

– Jag tycker att det ska bläddras i en tidning. Annars får det vara.

Roger Sjöberg berättar att det kändes tomt att köra nattens runda: 16 mil med start i Idbyn, norr om Örnsköldsvik, upp mot Husum, ut till kustbyarna och sedan åter till Idbyn. Distriktet är ganska stort och med lite extrauppdrag är han uppe i 35 timmars arbetstid per vecka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.